Zbiór informacji z matematyki oraz fizyki przygotowany przez Szkołę Maturzystów
Przykład 1
Wiemy już, czym z definicji jest kombinacja. Policzmy kilka
przykładów:
a)
b)
c)
Przykład 2
Ile różnych prostych można poprowadzić przez 10 punktów,
jeśli żadne trzy nie leżą na tej samej prostej?
Wiemy, że aby określić wzór dowolnej funkcji liniowej musimy
znać dwa punkty (których kolejność z punktu widzenia zadania nie jest istotna)
przechodzące przez tę prostą (dwa punkty określają dowolną prostą). W takim
razie, liczba dwuelementowych podzbiorów zbioru 10-elementowego jest równa
liczbie szukanych przez nas prostych:
Wniosek: Można poprowadzić 45 takich prostych.
Samorząd uczniowski przygotował loterię z okazji dnia nauczyciela. W pudełku jest 200 losów, z czego 10 wygrywających. Ustal na ile sposobów można wyciągnąć trzy losy w taki sposób, że co najmniej jeden jest wygrywający.
Mamy trzy możliwości:
I. Jeden los wygrywa, dwa puste
II. Dwa losy wygrywają, jeden pusty
III. Trzy losy wygrywają
Rozważmy każdy z nich osobno:
I. Jeden los wygrywający możemy wyciągnąć na sposobów, a dwa puste na .
Wniosek: Jeden los wygrywający i dwa
puste możemy wylosować na sposobów.
II. Dwa
losy wygrywające możemy wyciągnąć na sposobów, a jeden pusty na
Wniosek: Dwa losy wygrywające i jeden pusty
możemy wylosować na sposobów.
III. Trzy
losy wygrywające możemy wyciągnąć na sposobów
W takim razie ilość możliwości wyciągnięcia
trzech losów w taki sposób, że co najmniej jeden jest wygrywający wynosi:.
Zadania do zrobienia
1. Oblicz:
a)
b)
Odp. a) 70
b)
2. Doprowadź wyrażenia do najprostszej
postaci, wiedząc, że n
a)
b)
Odp. a)
b)
3. Na płaszczyźnie zaznaczono n (n > 2) punktów, z których dowolne trzy nie były współliniowe. Punkty te wyznaczyły 36 prostych. Oblicz n.
Odp. n = 9