Amelia Olszak - wywiad

Przeprowadzony przez Łukasza Jarosińskiego
Amelia studiuje kognitywistkę na Uniwersytecie Warszawskim. Przeciętne wyniki z matur próbnych poprawiła na ostateczny rezultat w postaci ok. 90%. "W trakcie kursów ze Szkoły Maturzystów dowiedziałam się wielu nowych rzeczy, o których nie było mówione w szkole, poznałam techniki, które pozwoliły z łatwością rozwiązywać zadania, a prace domowe pomogły z moją systematycznością w nauce."

Jaki był Twój poziom pod koniec klasy 3?

Myślę, że pod koniec 3 klasy byłam na poziomie napisania matury na poniżej 50%.

Jaki postęp poczyniłaś przez rok?

W ciągu roku zrobiłam ogromny progres i z przeciętnych wyników z matur próbnych ostatecznie podciągnęłam wszystko na wyniki w okolicach 90%.

Jakie wymieniłabyś trzy najważniejsze czynniki sukcesu na maturze?

Spokój, systematyka, planowanie.

Czy Twoim zdaniem warto w klasie maturalnej uczyć się wszystkich przedmiotów szkolnych (w szczególności tych, którymi się nie rekrutuje na studnia)?

Ani trochę nie warto. Z przedmiotów, z których nie zdawałam matury, satysfakcjonowały mnie dwójki i nie traciłam czasu na te przedmioty.

Czy Twoim zdaniem warto przygotowywać się do wszystkich matur (np. z ustnych lub tych którymi się nie rekrutuje na studia)?

Uważam, że warto uczyć się do wszystkich matur pisemnych, bo każdy procent zwiększa szanse na dostanie się na studia. Co do matur ustnych - przygotowywałam się tylko do polskiego, warto sobie zerknąć na gotowe odpowiedzi dostępne w internecie, by nic nas nie zaskoczyło, ale nie tracić na to zbyt dużo czasu.

Jakie rady przekazałabyś odnośnie organizacji czasu?

Ja pod koniec tygodnia planowałam naukę na następny tydzień, rozpisując sobie godziny, w których będę się uczyć danego przedmiotu, pisząc, co dokładnie muszę zrobić i uwzględniając przerwy. Dzięki temu nie traciłam czasu na myślenie, za co dzisiaj się mam zabrać i ile mam do zrobienia.

Co zmieniłabyś w swoich przygotowaniach?

Wydaje mi się, że nic.

Czy uważasz, że stosowanie efektywnych metod nauki i utrwalania wiedzy było pomocne (jeśli tak, to jakie były to metody)?

Uważam, że było pomocne. Ja korzystałam z techniki pomodoro, kiedy miałam problem ze skupieniem danego dnia. Jeśli był lepszy dzień i wpadałam w tak zwany „trans”, to siedziałam tak długo, aż nie przypomniałam sobie, że czas na przerwę. Jeśli siedziałam nad zadaniami parę godzin i pod koniec już nic nie wychodziło dobrze, to wtedy robiłam przerwę i zmieniałam przedmiot na ten z innej kategorii, np. z matematyki na polski. Zawsze zapisywałam sobie rzeczy, które sprawiły mi znaczącą trudność, by potem bliżej matury wrócić do nich i sprawdzić się z nich jeszcze raz.

Co dały Ci moje kursy maturalne?

Myślę, że bez Pana kursu nie byłby możliwy taki wynik, jaki miałam. Dowiedziałam się wielu nowych rzeczy, o których nie było mówione w szkole, poznałam techniki, które pozwoliły z łatwością rozwiązywać zadania, a prace domowe pomogły z moją systematycznością w nauce.

Co aktualnie studiujesz? Jakie masz rady dla aktualnych tegorocznych maturzystów odnośnie wyboru studiów?

Studiuję obecnie kognitywistkę na Uniwersytecie Warszawskim. Wybierając studia ważne jest, by nie kierować się tym, co chcą rodzice albo gdzie idą znajomi. Warto poczytać o tym, jakie kierunki mają w ofercie interesujące kogoś uczelnie, bo są ich setki i o istnieniu większości z nich pewnie niektórzy nie mają nawet pojęcia.