Zmiany w wymaganiach maturalnych z matematyki 2021

Zmiany w wymaganiach maturalnych z matematyki 2021

Łukasz Jarosiński
Ministerstwo edukacji postanowiło uprościć obowiązującą podstawę programową z matematyki


Ze względu na pandemię, a co za tym idzie konieczność nauczania zdalnego, ministerstwo edukacji postanowiło uprościć wymagania egzaminacyjne obowiązujące na maturze 2021 r. Poniżej przedstawiam to co zostało usunięte względem starej podstawy programowej. Zmiany należy uwzględnić w przygotowaniach do matury z matematyki.

MATURA MATEMATYKA PODSTAWOWA

Co zostało usunięte względem poprzednich wymagań maturalnych z matematyki podstawowej?

1. Liczby rzeczywiste:

- uczeń oblicza błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia;

3. Równania i nierówności:

- uczeń korzysta z definicji pierwiastka do rozwiązywania równań typu x3 = - 8

4. Funkcje:

- uczeń wyznacza wartość najmniejszą i największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym

- uczeń szkicuje wykres funkcji f(x) = a/x dla danego a, korzysta ze wzoru i wykresu tej funkcji do interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi

- uczeń szkicuje wykresy funkcji wykładniczych dla różnych podstaw

- uczeń posługuje się funkcjami wykładniczymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym.

6. Trygonometria:

- uczeń korzysta z przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczanych za pomocą kalkulatora)

8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej:

- uczeń znajduje obrazu niektórych figur geometrycznych (punktu, prostej, odcinka, okręgu, trójkąta itd.) w symetrii osiowej względem osi układu współrzędnych i symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych.

9. Stereometria:

- uczeń rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między ścianami

- uczeń określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną

10. Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka:

- uczeń oblicza średnią ważoną i odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje te parametry dla danych empirycznych.

Dodatkowo w specyfikacji ministerstwa można przeczytać: "ograniczone wymagania dotyczące funkcji i graniastosłupów, całkowita redukcja wymagań dotyczących brył obrotowych i wymagań z IV etapu edukacyjnego dotyczących ostrosłupów".

Mój komentarz do zmian czyli co realnie się zmieni?

Usunięto błędy bezwzględne i względna a na ostatnich maturach pojawiały się zadania z tego zakresu. Teraz należy już nie brać pod uwagę tego zagadnienia. Co do równań i nierówności nie zmieniono praktycznie nic, ponieważ równań typu x3 = - 8 i tak było niewiele i można tak ułożyć zadanie żeby je pominąć. Nie będzie już optymalizacji funkcji kwadratowej która ostatnio dość często się pojawiała zarówno w zadaniach zamkniętych jak i otwartych. Zatem zadanie otwarte z funkcji kwadratowej sprowadza się do rozwiązania nierówności lub zadań z własności funkcji kwadratowej. Usunięto całkowicie zagadnienie funkcji wykładniczej, a zadań z tego zakresu było bardzo dużo. I szkoda- to w końcu funkcja opisująca wiele rzeczywistych zachowań w przyrodzie. Nie będą już potrzebne tablice funkcji trygonometrycznych znajdujące się na końcu karty wzorów- przynajmniej tak twierdzi ministerstwo. Nie będzie przekształceń w symetrii- odpada spora ilość nie lubianych statystycznie zadań. W stereometrii nie będzie oznaczania kątów między ścianami i przekrojów oraz zgodnie ze specyfikacją będą ograniczone zadania z graniastosłupów i ostrosłupów. I ostatecznie nie będzie statystyki, czyli zadania które zawsze się pojawiało.

 

 

MATURA MATEMATYKA ROZSZERZONA

Co zostało usunięte względem poprzednich wymagań maturalnych z matematyki rozszerzonej?

3. Równania i nierówności:

- uczeń rozwiązuje równania wielomianowe dające się łatwo sprowadzić do równań kwadratowych

4. Funkcje:

- uczeń szkicuje wykresy funkcji logarytmicznych dla różnych podstaw

- posługuje się funkcjami logarytmicznymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym

5. Ciągi:

- uczeń wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem rekurencyjnym

6. Trygonometria:

- uczeń wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych

- nierówności trygonometryczne

7. Planimetria:

- uczeń znajduje obrazy niektórych figur geometrycznych w jednokładności (odcinka, trójkąta, czworokąta itp.)

8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej:

- uczeń interpretuje graficznie nierówność liniową z dwiema niewiadomymi oraz układy takich nierówności

- uczeń bada równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich równań ogólnych

- uczeń wyznacza równanie prostej, która jest równoległa lub prostopadła do prostej danej w postaci ogólnej i przechodzi przez punkt

9. Stereometria:

- uczeń określa jaką figurą jest dany przekrój sfery płaszczyzną

- uczeń określa, jaką figurą jest dany przekrój ostrosłupa płaszczyzną 

Mój komentarz do zmian czyli co realnie się zmieni?

Usunięto logarytmy choć one statystycznie wychodziły uczniom bardzo dobrze na maturze. Nie będzie ciągów rekurencyjnych- czyli  czegoś co mogłoby być niespodzianką na każdej maturze. Usunięto okresowość, czyli w sumie coś czego praktycznie nigdy nie wykorzystywano na maturze. Usunięto jednokładność, która ostatnio często pojawiała się w geometrii analitycznej. Ciężko mi skomentować zmiany z geometrii analitycznej. Bo patrząc na to co usunięto ciężko będzie teraz ułożyć zadanie na maturze. Zatem usunięto wiele, a być może nic? Ze stereometrii usunięto przekroje. Ale tylko przekrój sfery płaszczyzną. Może całe dwa zadania były z tego zakresu w ostatnich 10 latach.

 

Źródło:

1) https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/podstawa-programowa/

2) https://www.gov.pl/web/edukacja/prekonsultacje-propozycji-wymagan-egzaminacyjnych?fbclid=IwAR13Ry5VWJohafMYVZmdkUhh7_8FeqFIlgqQaB6aTF-TSj5j-PcXfZUla2E

 

Inne posty na moim blogu

Metody nauki - jak efektywnie uczyć się do matury?

W tym artykule dowiesz się, jakie techniki warto stosować podczas przygotowania do matury oraz jak planować naukę, aby efektyw

Kiedy zacząć uczyć się do matury? 

W tym artykule dowiesz się, jak zaplanować przygotowanie do matury, jak radzić sobie ze stresem oraz jakie metody nauki będą

Skąd wziąć czas na robienie zadań do matury?

Doba każdego z nas trwa tyle samo, jak to więc możliwe, że niektórzy znajdują czas na naukę do matury, gdy dla innych jest