Ze względu na pandemię, a co za
tym idzie konieczność nauczania zdalnego, ministerstwo edukacji postanowiło
uprościć wymagania egzaminacyjne obowiązujące na maturze 2021 r. Poniżej
przedstawiam to co zostało usunięte względem starej podstawy programowej.
Zmiany należy uwzględnić w przygotowaniach do matury z matematyki.
MATURA MATEMATYKA
PODSTAWOWA
Co zostało usunięte względem
poprzednich wymagań maturalnych z matematyki podstawowej?
1. Liczby rzeczywiste:
- uczeń oblicza błąd bezwzględny
i błąd względny przybliżenia;
3. Równania i nierówności:
- uczeń korzysta z definicji pierwiastka
do rozwiązywania równań typu x3 = - 8
4. Funkcje:
- uczeń wyznacza wartość
najmniejszą i największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
- uczeń szkicuje wykres funkcji
f(x) = a/x dla danego a, korzysta ze wzoru i wykresu tej funkcji do interpretacji
zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi
- uczeń szkicuje wykresy funkcji
wykładniczych dla różnych podstaw
- uczeń posługuje się funkcjami
wykładniczymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w zagadnieniach
osadzonych w kontekście praktycznym.
6. Trygonometria:
- uczeń korzysta z przybliżonych
wartości funkcji trygonometrycznych (odczytanych z tablic lub obliczanych za
pomocą kalkulatora)
8. Geometria na płaszczyźnie
kartezjańskiej:
- uczeń znajduje obrazu niektórych
figur geometrycznych (punktu, prostej, odcinka, okręgu, trójkąta itd.) w
symetrii osiowej względem osi układu współrzędnych i symetrii środkowej
względem początku układu współrzędnych.
9. Stereometria:
- uczeń rozpoznaje w
graniastosłupach i ostrosłupach kąty między ścianami
- uczeń określa, jaką figurą jest
dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną
10. Elementy statystyki opisowej.
Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka:
- uczeń oblicza średnią ważoną i odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje te parametry dla danych empirycznych.
Dodatkowo w specyfikacji ministerstwa można przeczytać: "ograniczone wymagania dotyczące funkcji i graniastosłupów, całkowita redukcja wymagań dotyczących brył obrotowych i wymagań z IV etapu edukacyjnego dotyczących ostrosłupów".
Mój
komentarz do zmian czyli co realnie się zmieni?
Usunięto
błędy bezwzględne i względna a na ostatnich maturach pojawiały się zadania z
tego zakresu. Teraz należy już nie brać pod uwagę tego zagadnienia. Co do
równań i nierówności nie zmieniono praktycznie nic, ponieważ równań typu x3
= - 8 i tak było niewiele i można tak ułożyć zadanie żeby je pominąć. Nie
będzie już optymalizacji funkcji kwadratowej która ostatnio dość często się
pojawiała zarówno w zadaniach zamkniętych jak i otwartych. Zatem zadanie
otwarte z funkcji kwadratowej sprowadza się do rozwiązania nierówności lub
zadań z własności funkcji kwadratowej. Usunięto całkowicie zagadnienie funkcji wykładniczej,
a zadań z tego zakresu było bardzo dużo. I szkoda- to w końcu funkcja opisująca wiele
rzeczywistych zachowań w przyrodzie. Nie będą już potrzebne tablice funkcji
trygonometrycznych znajdujące się na końcu karty wzorów- przynajmniej tak
twierdzi ministerstwo. Nie będzie przekształceń w symetrii- odpada spora ilość
nie lubianych statystycznie zadań. W stereometrii nie będzie oznaczania kątów między ścianami i przekrojów oraz zgodnie ze specyfikacją będą ograniczone zadania z graniastosłupów i ostrosłupów. I
ostatecznie nie będzie statystyki, czyli zadania które zawsze się pojawiało.
MATURA MATEMATYKA
ROZSZERZONA
Co zostało usunięte względem
poprzednich wymagań maturalnych z matematyki rozszerzonej?
3. Równania i nierówności:
- uczeń rozwiązuje równania
wielomianowe dające się łatwo sprowadzić do równań kwadratowych
4. Funkcje:
- uczeń szkicuje wykresy funkcji
logarytmicznych dla różnych podstaw
- posługuje się funkcjami
logarytmicznymi do opisu zjawisk fizycznych, chemicznych, a także w
zagadnieniach osadzonych w kontekście praktycznym
5. Ciągi:
- uczeń wyznacza wyrazy ciągu
określonego wzorem rekurencyjnym
6. Trygonometria:
- uczeń wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych
- nierówności trygonometryczne
7. Planimetria:
- uczeń znajduje obrazy
niektórych figur geometrycznych w jednokładności (odcinka, trójkąta, czworokąta
itp.)
8. Geometria na płaszczyźnie
kartezjańskiej:
- uczeń interpretuje graficznie
nierówność liniową z dwiema niewiadomymi oraz układy takich nierówności
- uczeń bada równoległość i
prostopadłość prostych na podstawie ich równań ogólnych
- uczeń wyznacza równanie prostej,
która jest równoległa lub prostopadła do prostej danej w postaci ogólnej i
przechodzi przez punkt
9. Stereometria:
- uczeń określa jaką figurą jest dany przekrój sfery płaszczyzną
Mój
komentarz do zmian czyli co realnie się zmieni?
Usunięto logarytmy choć one statystycznie wychodziły uczniom bardzo dobrze na maturze. Nie będzie ciągów rekurencyjnych- czyli czegoś co mogłoby być niespodzianką na każdej maturze. Usunięto okresowość, czyli w sumie coś czego praktycznie nigdy nie wykorzystywano na maturze. Usunięto jednokładność, która ostatnio często pojawiała się w geometrii analitycznej. Ciężko mi skomentować zmiany z geometrii analitycznej. Bo patrząc na to co usunięto ciężko będzie teraz ułożyć zadanie na maturze. Zatem usunięto wiele, a być może nic? Ze stereometrii usunięto przekroje. Ale tylko przekrój sfery płaszczyzną. Może całe dwa zadania były z tego zakresu w ostatnich 10 latach.
Źródło:
1)
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/podstawa-programowa/
2) https://www.gov.pl/web/edukacja/prekonsultacje-propozycji-wymagan-egzaminacyjnych?fbclid=IwAR13Ry5VWJohafMYVZmdkUhh7_8FeqFIlgqQaB6aTF-TSj5j-PcXfZUla2E
W tym artykule dowiesz się, jakie techniki warto stosować podczas przygotowania do matury oraz jak planować naukę, aby efektyw
W tym artykule dowiesz się, jak zaplanować przygotowanie do matury, jak radzić sobie ze stresem oraz jakie metody nauki będą
Doba każdego z nas trwa tyle samo, jak to więc możliwe, że niektórzy znajdują czas na naukę do matury, gdy dla innych jest