Jak poprawić swoją koncentrację?

Jak poprawić swoją koncentrację?

Łukasz Jarosiński
W przygotowaniach maturalnych koncentracja jest ważnym czynnikiem nauki


JAK POPRAWIĆ SWOJĄ KONCENTRACJĘ?

 

Nasz świat porównać można obecnie do bieżni, na której niemalże każdy człowiek na pewnym etapie swego życia bierze udział w wyścigu, szalonej galopadzie przepełnionej niezliczonymi obowiązkami. Osoby te często stoją przed wyzwaniem nie lada pracy umysłowej, kiedy mierzą się ze wszystkimi wyznaczonymi dla nich zadaniami. Przestaje mieć znaczenie czy jesteś pracownikiem korporacji, maturzystą przed egzaminem, czy sportowcem. Przychodzi taki czas, kiedy musisz zwyczajnie pomyśleć i skupić się. No tak, a co jeśli to właśnie w tym tkwi największy problem? Co jeśli znajdujesz motywację i czas na działanie, ale nie potrafisz się w pełni skoncentrować? W XXI wieku nie jest to aż tak zaskakujące – żyjemy w świecie przesyconym informacjami, atakującymi nas z każdej możliwej strony: radia, telefonu czy telewizora. Jak zatem to naprawić? Jak poprawić swoją uważność? Tego dowiesz się po przeczytaniu poniższego artykułu.

Czym właściwie jest koncentracja?

Jedna z podstawowych definicji zakłada, że jest to umiejętność skupienia mentalnego w danym momencie na konkretnym obiekcie, zadaniu. Jest to powiązane z ignorowaniem innych czynników, znajdujących się naokoło, czyli zablokowaniu interpretacji bodźców pochodzących z otoczenia. Przy właściwym skupieniu człowiek ze wszystkiego, co dzieje się wokół, staje się świadom tylko tego, na czym się koncentruje. Zaniżona zostaje wówczas jego percepcja, czyli spostrzeganie, powstawanie wrażeń, gdyż całą uwagę poświęcam jednemu bodźcowi [1]. Zachowanie uważności ma dla nas fundamentalne znaczenie – umożliwia ona przedostanie się obserwacjom do świadomości i zmagazynowanie ich jako wspomnień, które w odpowiednim momencie będą mogły zostać przywołane i świadomie odtworzone [2].

Co daje nam koncentracja?

Przede wszystkim jest ona podstawą naszej efektywności, wydajności czy zwyczajnie lepszej pamięci. Dzięki niej jesteśmy w stanie w krótszym czasie przyswoić dany zakres materiału czy wykonać zadanie, co przełoży się na poprawę stanu naszej wiedzy czy sukcesy w życiu zawodowym. Umiejętność ta wydaje się szczególnie istotna z punktu widzenia uczniów bądź studentów, których znaczną część dnia wypełnia nauka, zwłaszcza w trakcie przygotowań do matury czy sesji. Dzięki właściwej koncentracji takie osoby są np. w stanie po jednokrotnym przeczytaniu polecenia od razu przystąpić do działania i rozwiązywania zadania. Nie tracą czasu, są bardziej zmotywowane i produktywne.

Jakie są główne przyczyny dekoncentracji?

Wędrówka umysłowa to powszechna ludzka przypadłość, za którą odpowiada brak panowania nad własnymi procesami myślowymi [3]. Docierające do nas zewsząd bodźce, odbierane za pomocą zmysłów, są przekształcane w mózgu na impulsy elektryczne i chemiczne. Za ich przekazywanie odpowiedzialne mogą być substancje chemiczne tzw. neuromediatory, neurotransmitery, które przyczyniają się do przesyłania impulsów pomiędzy komórkami. W sytuacji, gdy z otoczenia do naszego mózgu dociera za dużo informacji, zostaje on „przebodźcowany” i zwyczajnie jest zbyt zmęczony, co skutkuje obniżeniem funkcji poznawczych, w tym koncentracji.

Problemy z zachowaniem uwagi należy rozpatrywać indywidualnie, jednakże istnieje szereg możliwych przyczyn, które mogą wpływać na właśnie Twoje problemy z koncentracją. Zaliczyć do nich można:

·         Rozpraszacze – telefony, powiadomienia w mediach społecznościowych, rozmowy z domownikami itp.

·         Presję czasu – pośpiech nie jest wskazany, gdyż powoduje on liczne pomyłki

·         Bałagan – otaczający Cię chaos w postaci np. zagraconego biurka utrudnia umysłowi skupienie się na określonym zadaniu

·         Brak planu – wykonujemy zadania w kolejności losowej, zaczynając kilka naraz, nierzadko stosując wielozadaniowość, myślimy o kolejnych obowiązkach, zanim skończymy te poprzednie

·         Zmęczenie – nadmiar wyzwań może negatywnie odbić się na naszej koncentracji

·         Emocje – zwłaszcza smutek, gdyż według badań istnieje korelacja między jego odczuwaniem a problemami ze skupieniem [4]; ostatnie badania [5] ukazują także, że osoby z objawami depresji częściej bywają rozproszone

Jest to tylko kilka przykładów możliwych przyczyn Twoich trudności z utrzymaniem koncentracji. Nierzadko samo ich wyeliminowanie będzie już stanowić klucz do sukcesu i umożliwi Ci poprawę uważności np. w trakcie pisania matury z matematyki. Warto jednakże zadziałać też na innych płaszczyznach.

 

Jak poprawić swoją koncentrację?

1.      Pozbądź się rozpraszaczy [6]

Choć wydaje się to oczywistym rozwiązaniem, nie każdy z niego korzysta. W praktyce oznacza ono np. wyciszenie telefonu, zablokowanie go, posprzątanie biurka czy wyeliminowanie hałasu w trakcie wykonywanej pracy, jaką może być rozwiązywania zadań maturalnych. Warto jednak poruszyć tu temat pracy w ciszy – okazuje się, że wyniki badań w tym kierunku są dość niejednoznaczne. Od dziesiątek lat prowadzone są badania, mające na celu sprawdzenie umiejętność koncentracji i przyswajania wiedzy przy jednoczesnym słuchaniu muzyki. Raz wpływała ona korzystnie [7], innym razem nie można było potwierdzić tej tezy [8]. Grupa badaczy z Uniwersytetu Stanowego Iowa [9] postanowiła  przeprowadzić własny eksperyment, w którym część badanych będzie pracować w ciszy, natomiast druga grupa przy odgłosach uniwersyteckiej kawiarenki w czasie przerwy obiadowej (nagrany został ogólny harmider, zgiełk a nie konkretne rozmowy). Obie grupy miały za zadanie nauczenie się artykułu z zakresu psychoimmunologii, a następnie rozwiązanie testu wielokrotnego wyboru. Dodatkowo obie te grupy podzielono jeszcze na pół tak, by 50% osób uczących się w gwarze, pisało test również w hałasie, a 50% w ciszy. Analogicznie podzielono też badanych uczących się w ciszy. Okazało się, że obie grupy uzyskały identyczne średnie wyniki, stąd też nasunął się wniosek – najlepsze rezultaty osiąga się wówczas, gdy warunki egzaminu przypominają warunki uczenia się. Warto o tym pamiętać w trakcie przygotowań do matury z matematyki, korzystając chociażby tylko z dozwolonych przedmiotów tj. kalkulator prosty, karty maturalne itp.

2. Zrób plan

Sposób, w jaki zaplanujemy swoje działanie, może mieć kluczowe znaczenie w tym, ile faktycznie zrobimy. Być może dzisiaj pamiętamy o wszystkim, co powinniśmy zrobić jutro czy do końca miesiąca. Jednakże nie mamy gwarancji, że następnego dnia o czymś nie zapomnimy, a stworzenie planu pozwoli nam temu zapobiec. Dodatkowo musimy odpowiednio dobierać zadania pod względem trudności i czasochłonności. Nie można narzucać sobie zbyt wielu obowiązków, jeśli nie jesteśmy w stanie się z nimi zmierzyć. Nie dość, że nie wykonamy zaplanowanych czynności, to jeszcze zniechęci nas to do dalszej pracy. W planowaniu warto uwzględnić także pilność danych zadań. Powinniśmy zacząć nasze działanie od priorytetów. Umożliwi nam to skupienie się na nich w największym stopniu i ich dokładne wykonanie. Poza tym uporanie się z tak istotnym zadaniem już na samym początku, zmobilizuje nas do dalszego działania. Dzięki planowaniu będziemy też w stanie podzielić bardziej złożone wyzwanie na kilka prostszych, co zwiększy szanse na uporanie się z nim. Przykładem może być nauka do matury, do której powinno się przygotowywać w sposób systematyczny, dzieląc materiał na mniejsze porcje.

3. Rób krótkie cykle pracy wraz z przerwami

Długotrwała praca nad jednym zagadnieniem prowadzi do spadku naszej produktywności. Proces ten nie jest jeszcze w pełni poznany, ale może być on związany ze zjawiskiem habituacji, czyli zmniejszonej zdolności percepcji, przez które obniża się nasza reakcja na bodziec powtarzany raz za razem [10]. Potwierdzenie zasadności przerw znaleźć można w różnego rodzaju badaniach [11]. Jedno z nich polegało na podzieleniu uczestników na dwie grupy. Pierwsza wykonywała zadanie przez 50 minut, druga miała natomiast dwukrotnie krótką przerwę. Okazało się, że osoby pracujące ciągiem, wykazały spadek wydajności, którego nie zaobserwowano u osób pracujących z przerwami.

Po raz kolejny mogę polecić tutaj także technikę Pomodoro, której efektywność potwierdzają badania naukowe [12]. Polega ona na realizacji zadania przez 25min, następnie odpoczynku przez 5min. Po czterech takich sesjach czas na przerwę należy wydłużyć do 15 – 30minut.  Technika ta powinna kształtować świadomość, że nie zawsze więcej czasu przeznaczonego jednorazowo na pracę, oznacza, że będzie to czas dobrze spożytkowany. Zamiast tego uwidacznia, jak ważne są przerwy i odpoczynek. Nie jesteśmy w stanie utrzymać koncentracji na wysokim poziomie przez cały czas. Dlatego też potrzebna nam jest przerwa, która umożliwia regenerację. Warto zatem podkreślić, że powinna ona być również zaplanowana tak samo jak nasze zadania. Przerwy także musimy wykorzystać do maksimum – jedząc zdrową przekąskę, ruszając się przez chwilę, słuchając muzyki. Nie możemy sobie pozwolić, by trwały one zbyt długo, bądź nie zapewniały odpowiedniej regeneracji.

4. Zadbaj o aktywność fizyczną

Powszechną wiedzą jest, że ruch pozytywnie oddziałuje na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Wysiłek fizyczny prowadzący do przyspieszenia oddechu i zwiększenia ilości krwi pompowanej przez serce przyczynia się do redukcji stresu i poprawy nastroju [13]. Bycie aktywnym korzystnie wpływa także na zdolności kognitywne, co udowodniono w badaniu [14]. 132 osoby prowadzące siedzący tryb życia podzielone zostały na 2 grupy. Jedna z nich wykonywała umiarkowane ćwiczenia aerobowe 4 razy w tygodniu przez pół roku, druga natomiast nie. Po upływie określonego czasu, przetestowano u badanych funkcje poznawcze – zdolności skupiania uwagi, zapamiętywanie, wielozadaniowość itp. Jak pokazały wyniki – osoby ćwiczące osiągały dużo lepsze rezultaty od osób prowadzących dalej siedzący tryb życia. Nie martw się, nie musisz poświęcić 6 miesięcy treningów, by zauważyć poprawę koncentracji. Według badań w przypadku młodych dorosłych zaledwie dwie minuty chodzenia, biegania czy innej aktywności mogą poprawić ich zdolność uczenia się i zapamiętywania [15]. Jeśli jesteś więc maturzystą, to spokojnie zdążysz polepszyć swoją koncentrację w ten sposób jeszcze przed przystąpieniem do egzaminu dojrzałości.

5. Jedz zdrowo [16,17]

To co jemy, ma ogromny wpływ na każdą dziedzinę naszego życia, w tym na koncentrację i pamięć. Zdaniem naukowców kluczem do sukcesu jest utrzymanie zbilansowanej diety obfitującej w rozmaite składniki odżywcze. Dlatego też za sugerowaną uważa się zróżnicowaną dietę śródziemnomorską, bogatą w warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz ubogą w tłuszcze zwierzęce. Odradzana natomiast jest dieta bogata w tłuszcze nasycone i rafinowane oraz uboga w owoce i warzywa, gdyż uznawana jest ona za szkodliwą dla właściwego funkcjonowania mózgu [18].

Warto zadbać o dostarczanie naszemu organizmowi witamin oraz makro- i mikroelementów, czyli witamin z grupy B (zwłaszcza B1, B6 i B12), witaminy C, A, E i D, żelaza, wapnia, magnezu, cynku, kwasu foliowego czy fosforu. Tiamina, czyli właśnie witamina B1 przyczynia się do prawidłowego przewodnictwa bodźców nerwowych oraz formowania połączeń pomiędzy włóknami nerwowymi. Witamina B6 odpowiada z kolei za powstawanie neurotransmiterów, a witamina B12 oraz kwas foliowy zapobiegają gromadzeniu się homocysteiny, co zmniejsza ryzyko chorób neurodegeneracyjnych. Ważną rolę odgrywają także witaminy C, E i A, będące przeciwutleniaczami, które chronią lipidy, wchodzące w skład neuronów, przed utlenianiem. Makro- i mikroelementy z kolei uczestniczą w przewodzeniu sygnałów bądź prawidłowym dotlenieniu tkanki mózgowej.

Do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu niezbędna jest także glukoza, podstawowe źródło jego energii. Ludzki organizm przyswaja węglowodany w postaci monosacharydów, powstających w trakcie trawienia z cukrów złożonych. Nasza dieta powinna zatem dostarczać węglowodany złożone, dzięki którym nasz mózg będzie miał energię do działania, a jednocześnie unikniemy niebezpiecznych dla nas skoków stężenia glukozy we krwi. W spożywanym przez nas jedzeniu powinny także przeważać NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie potrafi syntetyzować. Zaliczyć do nich można kwasy omega-3 czy omega-6, które znajdują się chociażby w rybach morskich. Wykazują one korzystne działanie przede wszystkim na tle przeciwzapalnym oraz sercowo-naczyniowym. Nie można zapomnieć także o białku, które jest głównym materiałem budulcowym w naszym organizmie, ale pełni także inne funkcje, oddziałując m.in. na procesy metaboliczne bądź immunologiczne.

Ważna jest także regularność w spożywaniu posiłków, dzięki czemu unikniemy odczuwania głodu, co zaburzy nasze skupienie. Istotne jest też prawidłowe nawodnienie w postaci minimum 1,5l dziennie. Przy omawianiu odpowiednich pokarmów warto wspomnieć również o lecytynie – czyli grupie związków zaliczanych do fosfolipidów, zawierających cholinę – będącą prekursorem acetylocholiny, czyli neurotransmitera, odpowiadającej za przekazywanie impulsów nerwowych, co przekłada się na naszą pamięć i koncentrację. Według badania przeprowadzonego przez japońskich naukowców w 2010 roku, fosfatydyloseryna (jeden z głównych składników lecytyny) pozytywnie oddziałuje na proces zapamiętywania i skupiania uwagi [19].

6. Wysypiaj się

Sen odgrywa fundamentalną rolę w przetwarzaniu przyswojonych informacji i zamienianiu ich na długotrwałe ślady pamięciowe [20], dlatego też jest tak istotny chociażby w trakcie przygotowań do matury z rozszerzonej matematyki. Zaniedbywanie go i  zarywanie nocy wywoła u nas zmęczenie i przyczyni się do obniżenia naszej produktywności, ale też właśnie koncentracji. Zamiast skupiać się na jednej rzeczy, nasz uwaga będzie dużo bardziej rozproszona [21]. O tym, jak zoptymalizować swój sen, poświęcony jest cały osobny artykuł na moim blogu, dlatego teraz przytoczę zaledwie kilka wskazówek, których wdrożenie umożliwi Ci efektywne wykorzystanie czasu na odpoczynek. Należy zadbać o odpowiednie warunki do spania, czyli np. oświetlenie, ciszę czy wywietrzenie pokoju. Istotne jest także to, co spożywamy przed snem i nasze przygotowanie do niego. Przed udaniem się na spoczynek powinniśmy być zrelaksowani, wyciszeni. Niezwykle istotne jest także samo wybudzanie – lepiej sprawnie wstać z łóżka, zamiast wylegiwać się w nim przez kolejne godziny.

7. Unikaj wielozadaniowości

Bujanie w obłokach, powroty do przeszłości czy zwykłe rozproszenie często skorelowane jest z korzystaniem z mediów społecznościowych, co utrudnia zachowanie skupienia. Chociaż może to być bolesne, wielu z nas niestety nie potrafi sprostać multitaskingowi, przez co nie jesteśmy w stanie mierzyć się z kilkoma zadaniami jednocześnie. Dryfujemy pomiędzy dwoma czynnościami, zamiast skupić się na jednej i zwyczajnie ją wykonać. By sprawdzić podzielność uwagi przeprowadzono badanie, które polegało na wykonaniu pewnego zadania podczas pobytu w symulatorze jazdy. Jak się okazało, jedynie 2,5 % badanych podołało temu wyzwaniu bez znacznej utraty wydajności, którą zaobserwowano u znacznej większości [22]. Dodatkowym dowodem naszej osłabionej koncentracji w trakcie wykonywania kilku zadań naraz jest rezonans magnetyczny, w trakcie którego skany ujawniły, że przy wykonywaniu dwóch czynności nasz mózg dzieli swoje zasoby na pół, przez co nie poświecą pełnej uwagi danej aktywności [23]. Wielozadaniowość nie jest zatem dobrym pomysłem w odniesieniu do pisania egzaminu maturalnego z matematyki, lepiej rozwiązywać zadania po kolei, zamiast próbować uporać się z kilkoma jednocześnie. Najprawdopodobniej taka strategia nie pozwoli na zaoszczędzenie czasu, a wręcz przeciwnie – spowoduje szereg pomyłek, na których korektę będziesz musiał poświęcić cenne minuty. Co jednak warte podkreślenia – nauka multitaskingu jest możliwa przy odpowiednim treningu, co wykazały niektóre badania, w których część spośród 100 osób pracujących przez tydzień wielozadaniowo w warunkach laboratoryjnych, wykazała poprawę w wykonywaniu kilku zadań naraz [24].

8. Trenuj swój umysł

Co robisz, żeby wzmocnić swoje mięśnie? Odpowiedź jest prosta- trenujesz. Dlaczego więc nie spróbować ćwiczeń przeznaczonych dla mózgu, by zadbać o jego lepszą formę? Są na to rozmaite sposoby. Jedną z metod, która w pewien sposób spowoduje wysiłek intelektualny, jest tworzenie mnemotechnik. Nasz mózg pracuje wówczas na najwyższych obrotach, by za pomocą rymów, akronimów czy wizualizacji przyswoić i zapamiętać jak najwięcej informacji. Dzięki mnemotechnikom nie tylko pracujesz nad koncentracją w trakcie ich tworzenia, ale polepszasz także swoją pamięć przez przywoływanie zdobytej wiedzy.

Uważne słuchanie jest kolejną metodą, która pozwoli wyćwiczyć Twój umysł i polepszyć koncentrację. Na pewno znasz to uczucie – słuchasz wykładu i nagle orientujesz się, że nie masz pojęcia, czego on dotyczy od kilku minut, po prostu „wyłączyłeś się”.  Skupienie uwagi nie zawsze jest łatwe w takiej sytuacji, dlatego też stanowi dobry trening dla naszego mózgu. Dodatkowo uważne słuchanie nie tylko poprawi Twoją koncentrację, ale także korzystnie wpłynie na relacje międzyludzkie. Jest to bowiem jedna z podstawowych umiejętności interpersonalnych, bez których niemożliwe jest przeprowadzenie składnej rozmowy i zbudowanie relacji.

Kluczem do sukcesu w utrzymaniu koncentracji na wysokim poziomie jest także ciekawość, co wykazał William James w prostym eksperymencie [25]. Polegał on na tym, by osoby badane starały się utrzymać uwagę na kropce, znajdującej się na kartce papieru bądź na ścianie. Przewidział on, że każda z osób doświadczy jednej z dwóch rzeczy: albo pole widzenia przestanie być wyraźne, zostanie zamazane, albo też przestanie ona patrzeć na kropkę i zacznie obserwować coś innego. Badani byli zwyczajnie znudzeni poprzez patrzenie w wyznaczony punkt bez cienia zainteresowania. Zdaniem Williama wystarczyło myśleć o tej kropce w inny sposób, zadawać sobie pytania: jakiego jest koloru jak jest duża, jak daleko się znajduje itd., by być w stanie dłużej utrzymać na niej uwagę.  

Obecnie mamy naprawdę mnóstwo możliwości na przeprowadzenie treningu naszego umysłu, z których grzechem byłoby nie skorzystać. Postaraj się więc przemycać takie ćwiczenia, dzięki którym usprawnisz swój intelekt. Graj w Scrabble, Memory, rozwiązuj krzyżówki czy Sudoku, zapamiętuj słowa piosenki czy cytaty z filmu, a zobaczysz, że Twój umysł będzie lepiej funkcjonować, co przełoży się chociażby na wyższy wynik na egzaminie maturalnym.

9. Spróbuj technik mindfulness

Mindfulness to celowe skierowanie swojej świadomości na bodźce zewnętrzne oraz wewnętrzne w danej, obecnej chwili, poprzez wejście w zrelaksowany stan. Postanowiono sprawdzić działanie tego typu treningów na ludzką koncentrację. Naukowcy z University of the Sunshine Coast w Australii przeprowadzili randomizowane, kontrolne badania na 81 osobach, którzy przez 8 tygodni brali udział w treningu mindfulness. Wyniki pokazały, że polepszyło się u nich utrzymanie koncentracji [26]. Badanie to pozwoliło na wysnucie dwóch wniosków: mindfulness poprawia przetwarzanie informacji przychodzących ze zmysłów oraz zwiększa zdolność mózgu do kierowania uwagi na określone informacje. 

Uważność możesz ćwiczyć tak naprawdę przez cały dzień – skup się na wykonywanej przez Ciebie w danej chwili czynności, zwolnij i obserwuj. Możesz spróbować tego chociażby w trakcie spożywania jakiegoś posiłku – zastanów się, jaką ma temperaturę, konsystencję, zapach czy smak. Takie krótkie sesje skupiania uwagi pomogą Ci odzyskać koncentrację w chwilach rozproszenia.

 

Zdaniem Cala Newporta – autora książki „Praca głęboka” [27] - „Zdolność wykonywania pracy głębokiej (innymi słowy, pracy w skupieniu) staje się coraz rzadsza, tymczasem jej wartość dla naszej gospodarki wzrasta. Dlatego nieliczni, którzy nabędą tę umiejętność i uczynią ją podstawą swojego życia zawodowego, odniosą sukces”. To właśnie m.in. z tego powodu warto przyłożyć się do poprawy koncentracji i pielęgnowania umysłu. W dobie Internetu i tak rozwiniętych mediów społecznościowych jesteśmy nieustannie atakowani przez ogrom powiadomień, które skutecznie odrywają nas od pracy. „... świadomość nasza jest jak fala bystro naprzód rwącej rzeki, z której wszakże, jak gęste wyspy i wysepki, wyłaniają się dłuższe i krótsze chwile koncentracji” [28]. Postarajmy się zatem, by owe chwile koncentracji były jak najdłuższe, stosując się do przedstawionych przeze mnie powyżej porad. Utrzymywanie uwagi nie jest wcale łatwym zadaniem. Warto natomiast ćwiczyć tę umiejętność, gdyż zaowocuje ona w trakcie pisania egzaminu maturalnego czy w życiu zawodowym.

 

 

[1] STERNBERG R. J. (2001), Psychologia poznawcza, WSiP, Warszawa

[2] ZIMBARDO, P. G. (1999), Psychologia i życie, PWN, Warszawa

[3] Seli, P., Carriere, J., Wammes, J. D., Risko, E. F., Schacter, D. L., & Smilek, D. (2018). On the Clock: Evidence for the Rapid and Strategic Modulation of Mind Wandering. Psychological Science, 29(8), 1247–1256. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29547349/

[4] Smallwood, J., & O’Connor, R. C. (2011). Imprisoned by the past: unhappy moods lead to a retrospective bias to mind wandering. Cognition & Emotion, 25(8), 1481–1490. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21432633/

[5] Nayda, D. M., & Takarangi, M. (2021). The cost of being absent: Is meta-awareness of mind-wandering related to depression symptom severity, rumination tendencies and trauma intrusions?. Journal of Affective Disorders, 131-138   https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34119868/

[6] Radosław Kotarski; “Włam się do mózgu” (2017); 149 - 151

[7] Frances H. Rauscher, Gordon L. Shaw & Catherine N. Ky (1993). Music and spatial task performance 

[8] Carstens, C. B., Huskins, E., & Hounshell, G. W. (1995). Listening to Mozart may not enhance performance on the revised Minnesota Paper Form Board Test. Psychological Reports, 77(1), 111–114.

[9] Harry M. Grant, Lane C. Bredahl, John Clay, Jennifer Ferrie, Jane E. Groves, Timothy A. Mcdorman And Veronica J. Dark (1998); Context-Dependent Memory for Meaningful Material: Information for Students; APPLIED COGNITIVE PSYCHOLOGY, vol. 12, 617-623

[10] Silverthorn, D: Human Physiology: An Integrated Approach, Gl (2015); str. 247

 

[11] Ariga, A., & Lleras, A. (2011). Brief and rare mental “breaks” keep you focused: deactivation and reactivation of task goals preempt vigilance decrements. Cognition, 118(3), 439–443. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21211793/

[12] Cirillo, The pomodoro technique

[13] American Heart Association (2017) Why is Walking the Most Popular Form of Exercise? Retrieved October 28, 2021 from https://www.heart.org/en/healthy-living/fitness/walking/why-is-walking-the-most-popular-form-of-exercise

[14] Stern, Y., MacKay-Brandt, A., Lee, S., McKinley, P., McIntyre, K., Razlighi, Q., et al. (2019). Effect of aerobic exercise on cognition in younger adults: A randomized clinical trial. Neurology, 92(9), e905–e916. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30700591/

[15] Blomstrand, P., & Engvall, J. (2020). Effects of a single exercise workout on memory and learning functions in young adults—A systematic review. Translational Sports Medicine, 4(1), 115–127. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tsm2.190

[16] J M Bourre. Effects of nutrients (in food) on the structure and function of the nervous system: update on dietary requirements for brain. Part 1: micronutrients. J Nutr Health Aging 2006;10(5):377-85

[17] Katie Moore, Catherine F Hughes, Mary Ward et al. Diet, nutrition and the ageing brain: current evidence and new directions. Proc Nutr Soc 2018;77(2):152-163

[18] Martínez García, R. M., Jiménez Ortega, A. I., López Sobaler, A. M., & Ortega, R. M. (2018). Estrategias nutricionales que mejoran la función cognitiva [Nutrition strategies that improve cognitive function]. Nutricion Hospitalaria, 35, 16–19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30351155/

[19] Kato-Kataoka A. et al., Soybean-derived phosphatidylserine improves memory function of the elderly Japanese subjects with memory complaints, „Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition” 2010, 47(3), 246–255.

[20] Diekelmann, S. (2014). Sleep for cognitive enhancement. Frontiers in Systems Neuroscience, 8, 46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3980112/

[21] Wiggins, E., Mottarella, M., Good, K., Eggleston, S., & Stevens, C. (2018). 24-h sleep deprivation impairs early attentional modulation of neural processing: An event-related brain potential study. Neuroscience Letters, 677 from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29680249/

[22] Watson, J. M., & Strayer, D. L. (2010). Supertaskers: Profiles in extraordinary multitasking ability. Psychonomic Bulletin & Review, 17(4), 479–485. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20702865/

[23] Charron, S., & Koechlin, E. (2010). Divided representation of concurrent goals in the human frontal lobes. Science, 328(5976), 360–363. https://www.researchgate.net/publication/43160032_Divided_Representation_of_Concurrent_Goals_in_the_Human

[24] K.G. GarnerM.I. Garrido and P.E. Dux (2020). Cognitive Capacity Limits Are Remediated by Practice-Induced Plasticity between the Putamen and Pre-Supplementary Motor Area

[25] William James (1925); Talks to teachers on psychology: and to students on some of life's ideals, New York Henry Holt and Company

[26] neural changes in early visual processing after 6 months of mindfulness training in older adults | scientific reports (nature.com)

[27] Cal Newport (2018); Praca głęboka: Jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza

 

[28] Władysław Tatarkiewicz (1986), O filozofii i sztuce

 

Inne posty na moim blogu