Matura czyli... jak nie dać się zwariować

Matura czyli... jak nie dać się zwariować

Łukasz Jarosiński
Przygotowania do matury są sporym obciążeniem psychicznym. Jak sobie z tym radzić?


MATURA - czyli jak nie dać się zwariować?

 

Do egzaminu maturalnego zostało już coraz mniej czasu, a dokładniej niewiele więcej niż trzy miesiące. To od niego zależeć będzie chociażby, na jaki kierunek studiów się dostaniesz, a więc może on mieć ogromny wpływ na Twoją przyszłość. Niewątpliwie czeka więc na Ciebie niełatwe zadanie. Być może wydaje Ci się, że nie dasz sobie rady i że mogłeś więcej czasu poświęcić na naukę w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Stres zaczyna pojawiać się coraz częściej i zamiast motywować Cię do działania, paraliżuje i jeszcze bardziej utrudnia przygotowania do matury. Nic dziwnego, że takiemu istotnemu wydarzeniu w Twoim życiu towarzyszy zdenerwowanie. Musisz jednak wiedzieć, że może ono niekorzystnie wpłynąć na Twoją naukę i przez to również na wynik egzaminu, dlatego też warto nauczyć się je kontrolować. Stres potrafi być naprawdę skutecznym napędem do działania, jeśli się go odpowiednio wykorzysta. W tym artykule postaram się przedstawić najlepsze sposoby na radzenie sobie z przedmaturalnym podenerwowaniem. Stosując się do nich, nie pozwolisz na to, by stres Cię pokonał.


Czym jest stres?

Stresem nazywamy stan podwyższonej gotowości organizmu, który powstaje na skutek czynników pochodzących ze środowiska zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego [1]. Takim stresorem mogą być chociażby infekcje, bodźce psychiczne o istotnym podłożu emocjonalnym bądź po prostu ważne dla człowieka wydarzenia, jak właśnie egzamin maturalny. „Stres to reakcja organizmu w postaci mobilizacji energii do pokonywania różnorodnych przeszkód, barier, wymagań, bez względu na to, czy towarzyszą jej przyjemne, czy przykre odczucia” [2]. 


Jakie są rodzaje stresu? [3,4]

Wyróżniamy przede wszystkim dwa rodzaje:

·         Eustres – dobry, pozytywny stres, który stanowi czynnik determinujący, mobilizujący nas do działania. Jest on reakcją organizmu na stres, która jest korzystna dla postępowania człowieka. Pojawia się on, gdy środowisko stawia przed nami wymagania, które uważamy za sprzyjające, ale które równocześnie stanowią dla nas wyzwanie i generują przez to napięcie. Eustres wpływa na zachodzące w organizmie procesy fizjologiczne i w ten sposób przygotowuje nas na nadchodzącą większą aktywność. Zdaniem N. Skinnera i N. Brewera eustres powiązany jest z naszym przekonaniem co do własnych możliwości i ze zwiększonym zaangażowaniem w trakcie radzenia sobie z trudnościami.

·         Dystres – negatywny stres, szkodliwy, powodujący obniżenie i samopoczucia, i poziomu energii niezbędnej do działania. Utrudnia on wykonywanie rozmaitych aktywności i mierzenie się z wyzwaniami, a dodatkowo niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. On również pojawia się w momencie zadziałania stresora, będącego znacznym utrudnieniem bądź celem sprawiającym wrażenie niemożliwego do wykonania. Albert Ellis określił dystres jako współwystępowanie dwóch komponentów: funkcjonalnych negatywnych odczuć (np. przygnębienia) oraz dysfunkcjonalnych negatywnych odczuć (np. małej wartości) [5].


Jak radzić sobie ze stresem?

Wpływ stresu na nasz organizm uzależniony jest w dużej mierze od nas samych i tego, jak potrafimy sobie z nim radzić. Zdaniem Kenny McGonigal [6] to właśnie samo nastawienie wobec stresu ma tak znaczący wpływ na wynikające z niego konsekwencje. To, czy umiesz nad nim zapanować w trakcie przygotowań oraz już w czasie trwania np. matury z matematyki rozszerzonej, zależy także od Ciebie, a dokładniej – od tego jaką postawę przyjmiesz w obliczu wyzwania. Istnieje kilka technik, sposobów, które zwiększają poziom kontroli nad zdenerwowaniem oraz redukują dyskomfort z nim związany. Oto kilka porad, do których powinieneś się stosować, by zmniejszyć odczuwany stres:

 

1.       Planuj

Już w poprzednich artykułach przytaczałem rozliczne zalety planowania i starałem się zachęcać do korzystania z tego sposobu. Powtórzę zatem po krótce i tutaj, dlaczego jest ono tak istotne i jak pozwoli Ci uniknąć stresu w trakcie przygotowań do matury. Egzamin maturalny pisze się na koniec szkoły średniej – jest to dość oczywiste, ale fakt ten pozwala nam także doskonale wdrożyć w życie planowanie. Skoro termin egzaminu (nawet ten orientacyjny) jest znany dużo wcześniej, oznacza to, że spokojnie możemy rozpisać sobie nasze działania przynajmniej na kilka miesięcy do przodu. Warto podzielić sobie obowiązujący nas materiał na mniejsze porcje i zapisać, do kiedy mamy czas na przyswojenie każdej z nich. Będziemy w stanie realnie ocenić nasze postępy i ilość zadań, które udało się wykonać. Nie dość, że zmotywuje nas to do dalszego działania, to jeszcze da nam błogie uczucie spokoju. Nie będziemy wówczas zostawiać obowiązków „na ostatnią chwilę” ani zamartwiać się, czy na pewno uda nam się wszystko przerobić do matury. Taki plan musisz oczywiście dopasować do siebie, ale pamiętaj o uwzględnieniu w nim również powtórek z przerobionych już działów, system przeplatany jest bowiem znacznie bardziej efektywny od blokowego, o czym pisałem w innym artykule.

2.       Mierz siły na zamiary

Ustalenie celów realnych przez nas do osiągnięcia jest bardzo istotne w zachowaniu dobrego samopoczucia. Musisz być świadom swoich zasobów i możliwości oraz dopasować do nich to, co chcesz osiągnąć. Łapanie dwóch srok za ogon, czyli chociażby zdawanie czterech rozszerzeń na egzaminie maturalnym, może być dla Ciebie zbyt wielkim obciążeniem. Czasem lepiej jest się skupić na jednej bądź dwóch rzeczach i zrealizować je na 100%, niż podjąć się czterech aktywności i wykonać je zaledwie przeciętnie. Oszacuj, jaki wynik będzie dla Ciebie zadowalający, żeby dopasować sposób jego realizacji do własnych potrzeb. W ten sposób zmaksymalizujesz swoją produktywność oraz zmniejszysz szansę na przeciążenie, wypalenie. Zredukujesz wówczas poziom stresu oraz poczucia bezradności. Pamiętaj, że nie zawsze musisz porównywać się z innymi i rywalizować z nimi na ilość. Czasem to właśnie jakość powinna być priorytetem, gdyż wówczas można więcej zyskać. Musisz nauczyć się mówić „nie” niektórym aktywnościom i wyznaczać sobie granice tak, by nie obciążać nadmiernie swojego organizmu i potrafić rezygnować z dodatkowych, mało korzystnych czynności.

3.       Spędzaj czas z bliskimi [7]

Wsparcie przyjaciół czy rodziny może się okazać niezastąpione w stresującej dla nas sytuacji i pomóc nam przejść przez ten trudny czas. Pewne badanie obejmujące 163 latynoskich studentów, wykazało ponadto, że ich niższy poziom wsparcia otrzymywanego od rodziców bądź znajomych wiązał się ze zwiększeniem odczuwania stresu, ale także z objawami depresji. Poczucie wyobcowania i doskwierająca samotność mogą niekorzystnie wpływać na zdrowie psychiczne, dlatego pamiętaj – nie jesteś w tym sam. Rok w rok setki tysięcy nastolatków mierzą się z egzaminem maturalnym. Może warto zatem znaleźć kilku z nich i zaproponować wspólną naukę, co będzie stanowiło dodatkowy czynnik motywujący. Pomocną dłoń powinni także wyciągnąć do Ciebie w cięższej chwili nauczyciele czy szkolni pedagodzy. Im również zależy na Twoich wynikach, dlatego też jeśli poczujesz zbyt dużą presję związaną z nauką, możesz zgłosić się do nich z tym problemem.

4.       Unikaj prokrastynacji [8,9]

„Mogę zrobić to później”, „teraz mi się nie chce”, „jeden odcinek i się za to zabiorę” – brzmi znajomo? Początkowo mamy wrażenie, że do matury pozostało jeszcze tak dużo czasu i na spokojnie uda się nam uporać z nauką. Odwlekamy ją jak najdłużej się da, gdyż wydaje nam się, że i tak ze wszystkim zdążymy. Jednakże im mniej dni pozostaje, tym stajemy się bardziej podenerwowani. Ustalanie swoich priorytetów i ich realizowanie bez zwlekania bywa problematyczne. Jest to jednakże niezwykle istotna i przydatna umiejętność, którą warto opanować. Prokrastynacja może prowadzić do spadku Twojej produktywności, co z kolei wywołać może dodatkowy stres, pogarszający Twoje skupienie i uczenie się jeszcze bardziej. Ponadto może to także negatywnie wpłynąć na jakość snu. Dlatego też warto ograniczyć liczbę otaczających nas rozpraszaczy do minimum. Należy zapanować nad pokusą i przezwyciężyć chęć zagrania na komputerze, obejrzenia filmu czy przeglądania portali społecznościowych, jeśli chcemy czuć się mniej zestresowani w trakcie wykonywania konkretnego zadania. Wiele badań [10,11,12] popiera założenie, iż nadmierne korzystanie z telefonu przyczynia się do zwiększonego odczuwania stresu i ogólnego pogorszenia się naszego samopoczucia. Mimo że prokrastynacja związana jest początkowo z odczuwaniem przyjemności, to potem przemienia się ona w niepokój i stres, który narasta w miarę zbliżania się matury. Często to rozpoczęcie zadania jest tym najtrudniejszym etapem, a gdy uda się je już zacząć, wydaje się ono prostsze i przyjemniejsze. Aby uniknąć prokrastynacji nauka poleca również podział zadania na bardzo małe części, takie, żeby nie były w stanie nas przerosnąć. Jeśli zatem np. 30 minut sesji naukowej w systemie pomodoro Cię przerasta, to być może w Twoim przypadku idealnym czasem powinno być 20 min?

5.       Zadbaj o siebie

Jest to bardzo ważny element strategii radzenia sobie ze stresem. Dla każdego będzie on wyglądać nieco inaczej, dlatego też istotne jest dopasowanie pod własne potrzeby. Być może dla Ciebie dobrze będą się sprawdzać różnego rodzaju aktywności fizyczne. Pewne 6-tygodniowe badanie, obejmujące 185 studentów, wykazało zredukowanie u nich poziomu odczuwanego stresu na skutek uczestnictwa w zajęciach aerobiku 2 razy tygodniowo [13]. Wiele innych badań również wykazało, że angażowanie się w wysiłek fizyczny pomaga poprawić nastrój, natomiast prowadzenie siedzącego trybu życia nie dość, że go obniża, to jeszcze prowadzi do zaburzeń snu [14,15].

W dbaniu o siebie w kontekście walki ze stresem równie istotne jest zdrowe odżywianie. Badania pokazują, iż osoby prowadzące dietę obfitą w cukier oraz wysoko przetworzone produkty, są bardziej narażone na mocniejsze odczuwanie zdenerwowania [16,17]. Warto tutaj również wspomnieć o zjawisku błędnego koła – stres prowadzi bowiem często do nadmiernego objadania się, co może powodować wyrzuty sumienia, pogorszenie samopoczucia oraz inne problemy zdrowotne. Istotne jest także dostarczanie naszemu organizmowi niezbędnych elementów w postaci magnezu czy witamin z grupy B, gdyż odgrywają one rolę w regulacji nastroju oraz stresu [18]. W odniesieniu do diety warto podkreślić także pejoratywny efekt wywoływany przez kofeinę spożywaną w nadmiarze. Dla każdego dzienna dawka kofeiny jest nieco inna, jednakże jeśli spożywamy jej zbyt wiele, może ona nasilać odczuwany przez nas niepokój [19].

Znalezienie czasu dla siebie może niejednokrotnie wywierać znamienny wpływ na redukcję poziomu stresu. Badania wykazują bowiem, iż osoby dbające o siebie, poprawiły jakość swojego życia, obniżyły poziom zdenerwowania, zmniejszając jednocześnie ryzyko odczucia przeciążenia [20, 21]. Dbanie o siebie nie musi być skomplikowane. Kilka małych zmian dopasowanych do Ciebie może już zdziałać cuda – spróbuj np. olejków zapachowych, świec czy kojącej muzyki, by ułatwić sobie zrelaksowanie się.

6.       Czerp z natury

Badania pokazują, iż spędzanie czasu na otwartej przestrzeni w otoczeniu zieleni pomaga zredukować stres [22,23]. Przebywanie już zaledwie 10 minut na łonie natury może polepszyć zarówno fizjologiczne, jak i psychologiczne markery dobrego samopoczucia, co zaobserwowano chociażby u studentów. Warto zatem w przerwie pomiędzy rozwiązywaniem kolejnych zadań maturalnych udać się na spacer do lasu czy na łąkę, by móc się odprężyć i zaczerpnąć choć odrobiny spokoju z natury. Przebywanie na świeżym powietrzu można połączyć z aktywnością fizyczną, co dodatkowo korzystnie wpłynie na Twoje samopoczucie. Możesz wybrać się zarówno do lokalnych parków, jak i na dalszą wyprawę np. w góry. Nie każdy ma predyspozycje do takich dyscyplin sportowych, dlatego też przebywanie na zewnątrz można także połączyć z samą nauką. Być może przeniesienie lekcji z klasy na szkolne podwórko nie będzie możliwe, ale kto powiedział, że nie można odrabiać zadań domowych czy opracowywać kolejnych zagadnień z zakresu rozszerzonej matury na świeżym powietrzu? Taka zmiana otoczenia może okazać się niezwykle skuteczna w trakcie powtórek przedmaturalnych, dlatego warto rozważyć i takie rozwiązanie.

7.       Oddychaj

Odpowiedzią naszego organizmu na czynnik stresowy jest reakcja „fight or flight” bądź inaczej „walcz lub uciekaj”. Dla takiego stanu charakterystyczna jest przewaga układu współczulnego, która przejawia się m.in. zwężeniem naczyń krwionośnych, przyspieszeniem akcji serca bądź oddechu. To właśnie kontrolowane, głębokie oddechy w takiej stresującej sytuacji umożliwiają aktywację układu parasympatycznego, który nadzoruje rozluźnianie się organizmu i odpoczynek [24].  Kiedy jesteśmy zestresowani, nasz oddech jest przeważnie szybki, krótki, urywany. Rozluźnienie następuje, gdy uda nam się ów oddech uspokoić i pogłębić. Możliwe to jest w trakcie oddychania przeponowego, badania pokazują bowiem, że pozwala to na zrelaksowanie swojego ciała [25].  Celem głębokiego oddychania powinno być właśnie odczuwanie odprężenia, a żeby to osiągnąć należy się najpierw skupić na swoim oddechu. Świadomość każdego etapu, powolnego wdychania powietrza przez nos, rozszerzania się płuc oraz klatki piersiowej, następnie stopniowego wydychania powietrza – oto podstawa skoncentrowania się na oddechu. Dzięki temu możliwym będzie spowolnienie pracy serca, obniżenie ciśnienia oraz właśnie uspokojenie się.

8.       Matura to nie wszystko

Polecam, abyś uzmysłowił sobie jaki wpływ na Twoje długofalowe cele ma matura. Jeśli Twoim celem jest np. życie na godnych warunkach, to źle zdana matura wcale nie oznacza eliminację tego celu. Musisz zrozumieć, że dobrze zdana matura jest tylko jedną z dróg do osiągnięcia tego celu. Zatem zdecydowanie wyluzuj jeszcze na długo przed pisaniem egzaminu maturalnego. Tak, matura jest ważna, ale nie na tyle żeby stres z nią związany musiał Cię paraliżować. Może się też okazać, że w Twoim konkretnym przypadku wyniki maturalne nie mają większego znaczenia. Podsumowując, matura jest jedną z dróg prowadzącą do osiągnięcia Twoich długofalowych celów. Nie jedyną drogą, jedną z wielu. Myśl o tym spowoduje, że znacznie wyluzujesz przed egzaminami co obniży poziom Twojego dystresu (szkodliwego stresu).

 

Stres jest nieodłącznym elementem Twojego życia i musisz być tego świadom. Nie jest realne całkowite wyzbycie się go czy to w klasie maturalnej, czy w pracy zawodowej. Dlatego też tak ważne jest, by nauczyć się z nim żyć oraz go ujarzmiać. Nie możesz pozwolić, by stres przejmował nad Tobą kontrolę i paraliżował Twoje działania. Jeśli zbyt długo będziesz mu się poddawać, ucierpi na tym jakość Twojej pracy oraz produktywność, a poziom zdenerwowania będzie jedynie narastać. Spróbuj przekuć go w coś pozytywnego, źródło energii do mierzenia się z coraz to nowymi wyzwaniami, motywację do bycia coraz lepszą wersją siebie. Nie pozwól, by odczuwana presja pokrzyżowała Twoje plany co do studiów bądź kariery. Stres, a zwłaszcza jego długotrwałe odczuwanie, wpływa także destrukcyjnie na nasze zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Jest to zatem kolejny powód do podjęcia próby radzenia sobie z nim. Powyższe akapity zawierają szereg wskazówek, które możesz wdrożyć do swojego życia na wielu płaszczyznach, by zredukować odczuwanie stresu. Mam więc nadzieję, iż skorzystasz przynajmniej z części z nich i dzięki temu stres nie będzie już Twoim wrogiem.

 

 

 

 

 

[1] S.J.Konturek, FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydanie II. 2013, str.700

[2] A. Grygorczuk Pojęcie stresu w medycynie i psychologii; 2008

[3] N. Ogińska-Bulik Czy doświadczanie stresu może służyć zdrowiu?; Polskie Forum Psychologiczne, 2009, tom 14, numer 1, s. 33-45

[4] Selye, H. (1974). Stress without distress. Philadelphia: J.B. Lippincott.

[5] D. David, G.H. Montgomery, B. Macavei, D. H. Bovbjerg; An empirical investigation of Albert Ellis’s binary model of distress, 2005

[6] Kelly McGonigal: How to make stress your friend | TED Talk

[7] C.Y.S. Lee, S. E Goldstein, B. J. Dik, J. M. Rodas Sources of social support and gender in perceived stress and individual adjustment among Latina/o college-attending emerging adults; 2020; 134-147

[8] Fuschia M. Sirois Procrastination, Health, and Well-Being; 2016, 67-92 Procrastination, Stress, and Chronic Health Conditions: A Temporal Perspective - ScienceDirect

[9] A. Khalid, Q. Zhang, W. Wang, A.S. Ghaffari, F. Pan, The relationship between procrastination, perceived stress, saliva alpha-amylase level and parenting styles in Chinese first year medical students;

[10] Z. Vahedi, A. Saiphoo The association between smartphone use, stress, and anxiety: A meta-analytic review, 2018 The association between smartphone use, stress, and anxiety: A meta-analytic review - PubMed (nih.gov)

[11] H. Yang, B. Liu, J. Fang; Stress and Problematic Smartphone Use Severity: Smartphone Use Frequency and Fear of Missing Out as Mediators; 2021 Stress and Problematic Smartphone Use Severity: Smartphone Use Frequency and Fear of Missing Out as Mediators (nih.gov)

[12] Y. Wacks; A. M. Weinstein; Excessive Smartphone Use Is Associated With Health Problems in Adolescents and Young Adults; 2021

[13] C. Herbert, F. Meixner, C. Wiebking, V. Gilg; Regular Physical Activity, Short-Term Exercise, Mental Health, and Well-Being Among University Students: The Results of an Online and a Laboratory Study; 2020 Regular Physical Activity, Short-Term Exercise, Mental Health, and Well-Being Among University Students: The Results of an Online and a Laboratory Study (nih.gov)

[14] D. Schultchen, J. Reichenberger, T. Mittl, T. R. M. Weh, J. M. Smyth, J. Blechert, O. Pollatos Bidirectional relationship of stress and affect with physical activity and healthy eating; 2019

[15] L. D. Ellingson, J. D. Meyer, R. P. Shook, P. M. Dixon, G. A. Hand, M. D. Wirth, A. E. Paluch, S. Burgess, J. R. Herbert, S. N. Blair Changes in sedentary time are associated with changes in mental wellbeing over 1 year in young adults; 2018, 274-281

[16] L. J. S. Schweren, H. Larsson, P.C. Vinke, L. Li, L. G. Kvalvik, A. Arias-Vasquez, J. Haavik, C. A. Hartman; Diet quality, stress and common mental health problems: A cohort study of 121,008 adults; 2021

[17] A. Lopez-Cepero, J. O’Neill, M. Tamez, L. M. Falcon, K. L. Tucker, J. F. Rodriguez-Orengo, J. Mattei; Associations Between Perceived Stress and Dietary Intake in Adults in Puerto Rico; 2021

[18] G. Pickering, A. Mazur, M. Trousselard, P. Bienkowski, N. Yaltsewa, M. Amessou, L. Noah, E. Pouteau; Magnesium Status and Stress: The Vicious Circle Concept Revisited; 2020 Magnesium Status and Stress: The Vicious Circle Concept Revisited (nih.gov)

[19] G. Richards, A. Smith; Caffeine consumption and self-assessed stress, anxiety, and depression in secondary school children; 2015 Caffeine consumption and self-assessed stress, anxiety, and depression in secondary school children (nih.gov)

[20] E. E. Ayala, J.S. Winseman, R. D. Johnsen, H. R.C.Mason; U.S. medical students who engage in self-care report less stress and higher quality of life; 2018 U.S. medical students who engage in self-care report less stress and higher quality of life (nih.gov)

[21] K. Posluns, T.L. Gall; Dear Mental Health Practitioners, Take Care of Yourselves: a Literature Review on Self-Care; 2019 Dear Mental Health Practitioners, Take Care of Yourselves: a Literature Review on Self-Care (nih.gov)

[22] A. Ewert, Y. Chang; Levels of Nature and Stress Response; 2018

[23] G. R. Meredith, D.A. Rakow, E.R.B. Eldermire, C.G. Madsen, S. P. Shelley, N.A. Sachs; Minimum Time Dose in Nature to Positively Impact the Mental Health of College-Aged Students, and How to Measure It: A Scoping Review; 2019 Minimum Time Dose in Nature to Positively Impact the Mental Health of College-Aged Students, and How to Measure It: A Scoping Review (nih.gov)

 [24] A. Zaccaro, A. Piarulli, M. Laurino, E. Garbella, D. Menicucci, B. Neri, A. Gemignani; How Breath-Control Can Change Your Life: A Systematic Review on Psycho-Physiological Correlates of Slow Breathing; 2018; How Breath-Control Can Change Your Life: A Systematic Review on Psycho-Physiological Correlates of Slow Breathing - PMC (nih.gov)

[25] Ma X, et al.The Effect of Diaphragmatic Breathing on Attention, Negative Affect and Stress in Healthy Adults. Front Psychol. 2017; 8: 874.

Inne posty na moim blogu

Matematyka matura rozszerzona: korepetycje czy kursy?

Matura rozszerzona z matematyki to jeden z kluczowych egzaminów, który decyduje o dalszej drodze edukacyjnej wielu uczniów.

Matura z matematyki: kurs online czy stacjonarny?

Matura z matematyki to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają maturzyści w Polsce

Korepetycje indywidualne - dlaczego to jest słaby wybór do matury z matmy?

W społeczeństwie przyjęło się, że w przygotowaniach do matury najlepsze są korepetycje indywidualne - czy aby na pewno??