Jak wykorzystać ostatnie chwile przed maturą?

Jak wykorzystać ostatnie chwile przed maturą?

Łukasz Jarosiński
Około miesiąc czasu do matury- jeśli efektywnie wykorzystasz ten czas to zwiększysz swój wynik nawet o 30 pkt. %


Jak wykorzystać ostatnie chwile przed MATURĄ?

 

Do jednego z ważniejszych dni Twojego życia zostało już niewiele ponad miesiąc. Jest to więc ostatnia szansa na wdrożenie konkretnych działań w kierunku powtórek i przygotowań do egzaminu. Z dnia na dzień zostaje coraz mniej czasu, który można wykorzystać na naukę, warto zatem odpowiednio zaplanować nadchodzące dni. „Jeśli chcesz dobrze wykorzystać swój czas, musisz określić, co jest dla Ciebie najważniejsze, a potem dać z siebie wszystko” [1]. Jak się więc do tego zabrać, by jak najproduktywniej spędzić te ostatnie chwile? Ten artykuł powstał właśnie po to, aby odpowiedzieć Ci na to pytanie. Zamieściłem w nim kilka wskazówek, dzięki którym będziesz wiedzieć, na czym warto się skupić w ostatnim miesiącu przed egzaminem maturalnym.

 

1.       Skup się na działach, w których masz braki

Z pewnością są zagadnienia, w których czujesz się pewniej, ale są też takie, które sprawiają Ci trudność. To zupełnie normalne. Rozsądnym zatem wydaje się zaplanowanie materiału, który wymaga najdokładniejszego przerobienia. Przykładowo, jeśli na 10 zadań z geometrii analitycznej umiemy rozwiązać 9, to jest duża szansa, że na maturze z matematyki także sobie z nimi poradzimy. Natomiast jeśli z trygonometrii nie wiemy nawet, od czego zacząć rozwiązywanie danego zadania, warto w tych ostatnich dniach skupić się właśnie na tym dziale, by poczynić z niego możliwie jak największe postępy. Jest to postępowanie tym bardziej zasadne, jeśli materiał, z którym akurat mamy problem, pojawia się regularnie w arkuszach maturalnych.

Od czego zacząć, by wdrożyć ten punkt w życie? Polecam zrobić swego rodzaju rachunek sumienia i po przewertowania wymagań/ tematów z książek wypisać zagadnienia, które sprawiają Ci największą trudność oraz te, które są dla Ciebie łatwe. Możesz także wypisać zagadnienia pośrednie, czyli te, nad którymi w miarę możliwości chciałbyś jeszcze przysiąść, jeśli będziesz mieć czas. Spisanie tych tematów niezwykle ułatwi nam zadanie. W ten sposób redukujemy bowiem szansę, że zapomnimy o którymś dziale, a także na bieżąco będzie y w stanie śledzić nasze postępy.

Żeby rzetelnie podejść do tematu warto skorzystać z nagrań umieszczonych na mojej stronie, do których darmowy dostęp mają moi kursanci w ramach prowadzonych kursów maturalnych.  Każde video jest odpowiednio zatytułowane i opisane, by jak najlepiej określić, czego ono dotyczy. Jest to niezwykle wygodne, gdyż możesz sobie wybrać akurat te filmy, które Cię interesują i których najbardziej potrzebujesz. Część teoretyczna oraz najważniejsze zadania są zebrane w jednym nagraniu, dzięki czemu decydując się na jego obejrzenie, oszczędzisz czas, który będziesz mógł przeznaczyć na kolejne powtórki.

 

2.       Rozplanuj pozostałą część materiału

O tym, jak istotne jest planowanie  w trakcie przygotowań do matury, wspominałem już wielokrotnie w artykułach na swoim blogu. Teraz, czyli dosłownie lada moment przed maturą, jest ono tym bardziej istotne, gdyż musimy zdecydować, ile czasu potrzebujemy na opanowanie nowych zagadnień, a ile będziemy w stanie przeznaczyć na powtórki. Dzięki takiemu podejściu nie dość, że będziemy mogli na bieżąco doglądać swoich postępów, to jeszcze pozostaniemy spokojniejsi, że uda nam się ze wszystkim zdążyć. Pozwoli to zredukować nam poziom stresu, który odczuwany w nadmiarze może mieć szkodliwy wpływ na procesy zapamiętywania [2], a co się z tym wiąże – naukę do egzaminu maturalnego.

Niezwykle istotne jest teraz także zachowanie racjonalności – nie zapominaj, że Twój plan musi być możliwy do zrealizowania. Samo sporządzenie harmonogramu nie jest jeszcze sukcesem samym w sobie, gdyż „nawet jeśli jesteś na dobrej drodze, jak będziesz tak bezczynnie siedział, ktoś Cię rozjedzie”[3].  Nie zakładaj więc, że mając np. problemy z zadaniami optymalizacyjnymi, uda Ci się je opanować w jeden wieczór. Podejdź do tematu rozsądnie, postaraj się oszacować codzienne cele/ porcje materiału pod swoje możliwości, zarówno te czasowe, jak i intelektualne. Jeśli narzucisz sobie zbyt wiele zagadnień na konkretny dzień i nie będziesz ich w stanie zrealizować, to nie dość, że materiał wymagający jeszcze przerobienia będzie się nawarstwiać, to jeszcze taki obrót sytuacji wywoła u Ciebie jedynie dodatkową frustrację, a być może nawet całkowicie podetnie Ci skrzydła. Taki demotywujący wpływ będzie niestety mógł doprowadzić do długotrwałych, negatywnych wyników w nauce [4]. Warto zatem w taki sposób ułożyć plan, by być w stanie wywiązać się każdego dnia z wyznaczonych obowiązków. Dzięki temu będziemy odczuwać satysfakcję, zadowolenie, które z kolei może mieć korzystny wpływ na zdobywanie przez nas wiedzy [5,6]. W Twoim planie uwzględnij także cele czasowe, nie wystarczy bowiem jedynie zapisać, jaką porcję materiału chcemy przerobić, ale też ile mamy czasu na jej przyswojenie. Takie ramy czasowe będą stanowiły dodatkową mobilizację do działania.

Przy zaplanowanych powtórkach polecam Ci skorzystać z prowadzonej przeze mnie serii na YT„3 najważniejsze zadania z …”: https://szkolamaturzystow.pl/3-najwazniejsze-zadania. W krótkich filmach zebrałem najistotniejsze zadania z poszczególnych działów. Taka forma jest nie tylko wygodna, ale również świetnie sprawdzi się właśnie w ostatnim miesiącu przed maturą z matematyki (i na poziomie podstawowym, i na rozszerzonym), ponieważ w jednym miejscu zebrane są i przystępnie omówione zadania z konkretnych działów.  

 

3.       Rób zadania przeplatane, najlepiej w formie arkuszy

Liczne zalety zadań przeplatanych były już niejednokrotnie poruszane przeze mnie na tym blogu. Jest to zaprzeczenie znanego nam szkolnego systemu nauczania, który opiera się na przerobieniu jednego działu, zakończeniu go i przejściu do następnego.

Za słusznością tej metody przemawia chociażby sukces Muhammada Ali’ego, mistrza boksu, którego plan treningowy zakładał zmianę ćwiczenia co kilka minut [7]. Kluczem do sukcesu są właśnie te zmiany. Nasz mózg nie lubi się nudzić. Jeśli pobudzamy go nowymi bodźcami, wymagającymi wysiłku umysłowego, możliwe jest wówczas zwiększenie jego wydolności [8,9]. Powstają w nim wtedy bowiem nowe połączenia między neuronami, co przekłada się na szybsze przyswajanie informacji oraz sprawne wykorzystywanie zdobytej wiedzy chociażby w trakcie rozwiązywania zadań maturalnych. Nauka jest treningiem dla naszego mózgu, dlatego też tak samo jak w treningu fizycznym progresuje się poprzez zwiększanie częstotliwości czy intensywności, tak też i w procesie uczenia się musimy stawiać sobie coraz wyższą poprzeczkę i w ten sposób stymulować nasz umysł.

Metodą, którą warto w tym celu wprowadzić, są właśnie zadania przeplatane. Nasz system edukacji opiera się na nauczaniu blokowym, które polega na omówieniu danego działu, zadawaniu zadań tylko z tego konkretnego działu i na koniec napisaniu sprawdzianu, po czym zaczyna się kolejny rozdział, a o poprzednim można już zapomnieć… Jednakże, jak wynika z badań przeprowadzonych w 2014r. [10], istnieje system, który przynosi znacznie większe efekty. Eksperyment ten polegał na podziale uczniów na dwie grupy, jedna uczyła się nowych zagadnień w systemie blokowym, druga w przeplatanym. Wykłady kierowane do uczniów były identyczne, a różnica tkwiła jedynie w zadaniach domowych. Po dwóch tygodniach nauki w takiej formie obie grupy musiały przystąpić do niezapowiedzianego sprawdzianu. Wyniki tego doświadczenia pokazały, że ćwiczenia blokowe (38% poprawnych odpowiedzi uzyskanych na teście) sprawdzają się znacznie gorzej w porównaniu z ćwiczeniami przeplatanymi (72% poprawnych odpowiedzi uzyskanych na teście).

Skoro wiemy już zatem, dlaczego warto wprowadzić do swoich przygotowań do matury z matematyki zadania przeplatane, to pozostaje jeszcze pytanie – jak powinniśmy to zrobić? Odpowiedź jest być może oczywista, ale z pewnością uzasadniona. Rozwiązuj arkusze. W każdej ilości, z każdej poprzedniej matury, z każdego wydawnictwa, które wpadnie Ci w ręce. Przecież cały egzamin maturalny jest jednym wielkim zestawem zadań przeplatanych. Każde z nich dotyczy innego zagadnienia, co zmusza nas do przestawienia się z myślenia o geometrii na funkcję kwadratową. Jest to logiczne, skoro zadaniem matury jest sprawdzenie naszej wiedzy z ostatnich tak naprawdę kilkunastu lat naszej nauki. Co warto podkreślić, rozwiązując taki arkusz postaraj się jak najlepiej odwzorować warunki, które będą panować już na właściwym egzaminie. Korzystaj tylko z dozwolonych przyborów, pilnuj czasu oraz zapewnij sobie ciszę i spokój. Nawet jeśli taka domowa wersja matury nie będzie lustrzanym odbiciem tej właściwej, to badania [11] pokazują, że najlepsze rezultaty osiąga się wówczas, gdy warunki egzaminu przypominają warunki uczenia się.

Podczas kursów maturalnych bardzo zachęcam uczniów do robienia jednego arkusza dziennie. Uczniowie nie tylko ćwiczą zadania maturalne w formie przeplatanej, ale także mogą dostrzec swoje ewentualne braki i uzupełnić je przed maturą. Założenie jest proste: każde zadanie nie potrafimy zrobić na miesiąc przed maturą musimy zrobić na maturze. Dlatego tak ważne jest odnotowanie zadań które sprawiają Ci kłopot i analizowanie jego w taki sposób, żebyś na maturze nie miał z nim żadnego problemu.

 

4.       Zadbaj o siebie

Przed Tobą ostatnia prosta, zwieńczenie wieloletniej nauki. Z jednej strony z pewnością chcesz wykorzystać najbliższe dni w maksymalny sposób, z drugiej nie możesz zapomnieć o sobie i swoim samopoczuciu. Szkoda by było stracić te wszystkie lata przygotowań przez gorszą jakość snu, rozdrażnienie, niezdrowy sposób żywienia i wiele innych czynników, które przekładają się na naszą produktywność oraz wyniki w nauce.

Proces zdobywania wiedzy będzie z pewnością przyjemniejszy i szybszy, jeśli będziemy do niego w odpowiedni sposób nastawieni. Pozytywne myślenie, zmotywowanie się do działania – oto czynniki, które będą stanowić nowe źródło energii, potrzebnej do przygotowań przed egzaminem maturalnym. Badania [12] pokazują bowiem, że odpowiednie podejście do zdobywania wiedzy, przyczynia się do bardziej efektywnej pracy i osiągania większych sukcesów.

Oprócz właściwego nastawienia warto zadbać również także o nasze ciało. O wpływie aktywności fizycznej, zdrowej diety czy snu na naszą naukę pisałem już w innych swoich artykułach zamieszczonych na tym blogu. Podsumuję tu więc tylko krótko – to jak funkcjonujemy na co dzień ma fundamentalny wpływ na jakość każdej naszej dziedziny życia, w tym tez na koncentrację oraz pamięć. To z tego powodu tak ważne jest odpowiednie przygotowanie również naszego organizmu do wydarzenia, jakim jest egzamin maturalny.

Chciałbym także podkreślić, że pomimo rozlicznych zalet aktywności fizycznych, warto je wdrożyć do swojego życia chociażby w roli swego rodzaju odskoczni od nauki. Oczywiście, może być to tez jakieś inne zajęcie – czytanie książek, gra na instrumencie itd. Ważny jest bowiem balans pomiędzy naszymi obowiązkami, a czasem na relaks czy odpoczynek. Nie powinno się wykorzystywać najbliższych dni w pełni i jedynie na naukę do egzaminu maturalnego. Nie zrozum mnie źle, absolutnie nie namawiam Cię do odpuszczania. Chcę jedynie podkreślić, jak ważna jest równowaga oraz proces regeneracji. Nie jesteśmy w stanie utrzymać pełnej koncentracji przez cały dzień. Czy nie lepiej więc czasem zrobić sobie stosunkowo krótką, ale jakościową przerwę, dzięki której odbudujemy swoją energię? Po powrocie do kolejnej sesji nauki z pewnością będzie nam łatwiej zdobywać wiedzę.

 

Spróbuj zachować spokój i nie porównywać się do innych, jeśli miałoby to mieć jedynie negatywny wpływ na Twoją naukę. Pamiętaj - „w roku jest tylko tyle dni, ile uda Ci się wykorzystać. Jeden człowiek przez cały rok może zrobić tyle, ile da się zrobić w tydzień, podczas gdy drugi w ciągu tygodnia zrobi tyle co inny przez cały rok”[13]. Nie jest jeszcze za późno, by podjąć się walki o kilka dodatkowych punktów na maturze. Trzeba tylko odpowiednio wykorzystać czas, jaki pozostał do egzaminu, co powinno być teraz dla Ciebie dużo prostsze po przeczytaniu powyższego artykułu. Wdrożenie moich wskazówek z pewnością ulepszy Twoją naukę w nadchodzącym miesiącu i przybliży w ten sposób do osiągnięcia upragnionych rezultatów i dostania się na wymarzone studia.

 

 

[1] Lee Iacocca “If you want to make good use of your time, you’ve got to know what’s most important and then give it all you’ve got.” Lee Iacocca - Executive Influence (theexecutiveinfluence.com)

[2] The Effects of Acute Stress on Episodic Memory: A Meta-Analysis and Integrative Review (nih.gov)

[3] Will Rogers - Even if you're on the right track, you'll get run over if you just sit there.

[4] Demotivation: Affective states and learning outcomes | Request PDF (researchgate.net)

[5] Winberg, T. M., and Hedman, L. (2008). Student attitudes toward learning, level of preknowledge and instruction type in a computer-simulation: effects on flow experiences and perceived learning outcomes. Instructional Science, 36(4), 269-287

[6] Celia C. Lo How student satisfaction factors affect perceiver learning; Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, Vol. 10, No. 1, January 2010, pp. 47 – 54.

[7] R. Kotarski Włam się do mózgu; rozdział XIV Metoda króla bosku; 188-193

[8] Andreas Hansen: Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii, wydawnictwo znak, Krakow 2020
[9] Michel Cymes: Twój mózg. Jak zadbać o siebie naprawdę. Wydawnictwo Andromeda, Kraków 2018

[10] D. Rohrer, R. F. Dedrick i K. Burgess „The benefit of interleaved mathematics practice is not limited to superficially similar kinds of problems” (2014)

[11] Harry M. Grant, Lane C. Bredahl, John Clay, Jennifer Ferrie, Jane E. Groves, Timothy A. Mcdorman And Veronica J. Dark (1998); Context-Dependent Memory for Meaningful Material: Information for Students; APPLIED COGNITIVE PSYCHOLOGY, vol. 12, 617-623

[12] Tenenbaum, Samuel. “Carl R. Rogers and Non-Directive Teaching.” Educational Leadership 16: 296, February 1959

[13] Charles Richards

 

Inne posty na moim blogu