Jak maturzysta powinien dbać o swoje zdrowie?

Jak maturzysta powinien dbać o swoje zdrowie?

Łukasz Jarosiński
W gonitwie za wynikiem maturalnym możemy zapomnieć o tym, co najważniejsze...


Jak maturzysta powinien dbać o zdrowie?

 

Początek stycznia… Czy to nie jest idealny czas na wprowadzenie pewnych zmian i zadbanie o siebie? Nowy rok, nowy ja – kto z nas ani razu nie słyszał lub sam nie wypowiedział tego sloganu? Dla wielu osób to właśnie początek nowego roku jest dobrym pretekstem do podjęcia walki ze swoimi złymi nawykami i zawalczenia o lepszą wersję siebie. W dzisiejszym artykule chciałbym Cię przede wszystkim zachęcić do zadbania o siebie i swoje zdrowie. Nie ma znaczenia, czy jesteś osobą pracującą, czy uczniem w klasie maturalnej – każdy czas jest dobry, by zadbać o swój dobrostan i do tego będę Cię dzisiaj zachęcać.

Zdrowie zajmuje bowiem czołowe miejsce w hierarchii wartości każdego z nas, bo jesteśmy świadomi, że dzięki niemu jesteśmy w stanie działać w pełni sił i korzystać ze wszystkich swoich możliwości. Mimo że temat dbania o siebie jest niezwykle popularny i można się z nim spotkać zarówno w szkołach, pracy, jak i w mediach społecznościowych, to niejednokrotnie zaniedbujemy niektóre czynności, co negatywnie przekłada się właśnie na nasze zdrowie. To z kolei przynosi niekorzystne konsekwencje w naszym codziennym funkcjonowaniu, tworząc w ten sposób swego rodzaju błędne koło. O swoje zdrowie powinien dbać każdy, jednak dzisiaj chciałbym przede wszystkim zachęcić do tego maturzystów, którzy w ferworze przygotowań do egzaminu maturalnego, bardzo często spychają swoje samopoczucie na dalszy plan.

 

Dlaczego maturzyści nie dbają o swoje zdrowie? [1]

Jednym z częściej powtarzanych argumentów jest notoryczny brak czasu. Maturzyści bardzo często skarżą się, że wolne chwile poświęcają nauce, przez co nie mają możliwości uprawiania sportu czy przyrządzania pełnowartościowych posiłków. Kupienie czegoś w restauracji typu fast food jest dodatkową formą wygody i oszczędności czasu. Kolejnym aspektem jest zaniedbywanie snu, co również w mniemaniu uczniów, ma przełożyć się na zyskanie kilku dodatkowych godzin w ciągu dnia. Skoro mniej śpimy, to przecież mamy więcej czasu, czyż nie? Ponadto za inne przyczyny zachowań antyzdrowotnych podawane jest np. przyzwyczajenie, odczuwanie przyjemności czy poczucia odprężenia. Równie istotny jest również fakt niedostatecznej wiedzy medycznej społeczeństwa, które nie upatruje negatywnych skutków w codziennym funkcjonowaniu przy okazji pogorszenia stanu zdrowia.

Dbanie o swoje zdrowie powinno być priorytetem wielu z nas, jednakże w dzisiejszym artykule chciałbym pokazać, dlaczego dla mojej grupy docelowej, jaką są maturzyści, powinno ono być niezwykle ważne. W kolejnych akapitach tego artykułu postaram się przekazać Wam kilka porad, jak możecie zadbać o swoje samopoczucie i jak poszczególne kroki wpłyną na dane aspekty.

 

Co powinieneś robić jako maturzysta, by zadbać o swoje zdrowie?

1.       Uprawiaj sport [2,3]

Obecnie dostępnych jest coraz więcej badań, pokazujących korzystny wpływ sportu na wyniki uczniów w nauce. Wpływa on pozytywnie m.in. na utrzymywanie uwagi i koncentracji na wysokim poziomie, rozwój zdolności kognitywnych jak myślenie, zapamiętywanie czy rozwiązywanie problemów. Dzieje się tak za sprawą poprawy funkcjonowania mózgu poprzez zwiększeniu przepływu przez niego krwi, wzrost poziomu noradrenaliny i endorfin oraz czynników wzrostu, umożliwiających tworzenie nowych komórek nerwowych, co przyczynia się z kolei do tworzenia nowych śladów pamięciowych. Dodatkowymi zaletami, na które przekłada się ruch jest także wzrost pewności i wiary w siebie, co będzie także sprzyjało lepszym wynikom w nauce i sięganiu po nowe możliwości rozwoju. Skoro już wiemy, że sport jest istotnym aspektem dbania o swoje zdrowie, to teraz pozostaje pytanie – jaki rodzaj będzie najlepszy? Nie ma tak naprawdę znaczenia, jaki sport wybierzesz – najważniejsze jest po prostu wdrożenie aktywności fizycznej. Może to być bieganie, kolarstwo, taniec, pływanie czy pilates, wybierz to, co sprawia Ci przyjemność, co jesteś w stanie regularnie uprawiać i do czego nie będziesz się musiał zmuszać.  Najczęściej zaleca się, by ćwiczyć przynajmniej 5 razy w tygodniu, ale mimo że regularność jest ważna, kluczowe znaczenie ma czas trwania naszych treningów. Zgodnie z danymi prezentowanymi przez amerykańskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób [4] za minimalną tygodniową aktywność fizyczną powinniśmy uznać taką, która wynosi co najmniej 150 minut. Należy jednakże pamiętać, że każda, nawet najmniejsza aktywność, jest lepsza niż żadna.

2.       Spacery: Rób minimum 10 tysięcy kroków dziennie

Spacery również mogą być uznawane za jedną z form aktywności fizycznej. Badania na ich temat ukazują wiele płynących z nich korzyści. Jedno z nich [5] pokazuje, że przechadzka trwająca nawet 12 minut już potrafi pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie czy poziom uważności. Co istotne – osoby poddawane tym badaniom zgodnie uznają, że widzą efekty bez względu na to czy spacer miał miejsce na zewnątrz, w galerii, czy na bieżni. Ważny jest sam ruch. Efekty spacerów w trakcie jednego z badań mogli również zaobserwować uczniowie, którzy musieli zmierzyć się z nużącym zadaniem. Okazało się, że studenci, którzy uprzednio poszli na krótki spacer, wykonali owo zadanie o ok. 20% lepiej [6]. Wpływ spacerów będzie zbliżony do tego, co opisałem we wcześniejszym akapicie, to znaczy – będzie wpływał na funkcje poznawcze czy koncentrację. Ponadto spacer w środowisku naturalnym będzie stanowić swego rodzaju reset dla naszego mózgu, okazję do odpoczynku i regeneracji, podczas gdy spacer w miejskim otoczeniu może być jeszcze większym obciążeniem, ze względu na konieczność zachowania czujności chociażby na przejściach dla pieszych. Wiele osób może bagatelizować spacery, dlatego też dobrze jest ustanowić sobie konkretny, dzienny cel, który będzie dla nas dodatkową motywacją. Takim progiem, który możemy chcieć przekraczać może być np. 10 tysięcy kroków, co przyczyni się m.in. do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Warto zatem wdrożyć przechadzkę jako formę przerwy pomiędzy rozwiązywaniem kolejnych arkuszy maturalnych.

3.       Badaj krew i na tej podstawie się suplementuj

Czasami na skutek różnych czynników w naszym organizmie mogą wystąpić pewne braki. Istnieje jednak sposób na ich uzupełnienie, jakim jest odpowiednia suplementacja diety. Chcę jednak podkreślić, że odpowiedni dobór suplementów uzależniony jest od naszego sposobu żywienia, farmakoterapii oraz stanu zdrowia, a przed rozpoczęciem ich stosowania powinniśmy skonsultować się z lekarzem, dietetykiem bądź farmaceutą.

No a czym w ogóle są te suplementy? Otóż są to produkty spożywcze, które są przeznaczone do uzupełniania diety w substancje o działaniu odżywczym bądź fizjologicznym [7]. Ich zaletą jest wzmacnianie organizmu, natomiast - co niezwykle istotne – suplementację powinniśmy stosować jedynie jako uzupełnienie codziennej diety, a nie jej całkowity substytut.

Pozostaje zatem odpowiedzieć na pytanie – z jakich suplementów powinien skorzystać maturzysta, by zwiększyć swoje szanse na wysoki wynik na egzaminie maturalnym?

·         Kwasy omega 3 – istnieje szereg badań, wskazujących na związek odpowiedniego poziomu tych kwasów ze sprawną pamięcią. Osoby z prawidłowym poziomem kwasów omega zmniejszają u siebie ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera czy zaników pamięci, dodatkowo ich mózg jest o kilka lat „młodszy” w porównaniu z osobami o zbyt niskim poziomie tych substancji [8,9]. Kwasy te możesz znaleźć nie tylko w postaci gotowych tabletek do kupienia, ale również w owocach morza, zwłaszcza w rybach. Co istotne – ludzki organizm nie jest w stanie sam syntetyzować tych kwasów. Chciałby również zaznaczyć, że jeśli jemy wystarczająco dużo ryb, to zwiększony poziom kwasów omega 3 nie przełoży się na nasze wyniki w nauce. Jeśli osiągniemy optymalny poziom, nie będziemy już w stanie zwiększyć pod tym kątem naszej pamięci.

·         Magnez - badania przeprowadzone przez Massachusetts Institute of Technology (MIT) pokazują, że magnez jest również absolutnie niezbędny dla zdrowia mózgu. Może poprawić pamięć krótkotrwałą i długoterminową oraz zmniejszyć ryzyko utraty pamięci związanej z wiekiem [10]. L-treonian magnezu, który jest formą magnezu badaną przez 10 lat w MIT, jest wyjątkowy pod względem zdolności do przekraczania bariery krew-mózg. Gdy magnez dostaje się do mózgu, optymalizuje sygnalizację między nerwami w miejscach, w których spotykają się zakończenia nerwowe – w przestrzeniach zwanych synapsami. Nasza zdolność uczenia się zależy od naszej zdolności do szybkiego tworzenia nowych synaps i usuwania starych, cechy zwanej plastycznością neuronów. Natomiast nasza zdolność zapamiętywania zależy od faktycznej liczby obecnych synaps, cechy zwanej gęstością synaptyczną. Badania przeprowadzone na MIT pokazują, że L-treonian magnezu skutecznie poprawia zarówno plastyczność neuronów, jak i gęstość synaptyczną, a zatem zarówno uczenie się, jak i pamięć [11,12], czyli kluczowe aspekty w odniesieniu do przygotowań do egzaminu maturalnego

·         Witamina D – według jednego z najnowszych badań [13] poziom witaminy D w tkance mózgowej pełni także istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego „centrum dowodzenia”. Naukowcy odkryli bowiem, że wyższy poziom witaminy wiązał się z lepszymi funkcjami poznawczymi – silniejszą pamięcią oraz wolniejszym spadkiem tych funkcji. Dodatkowo witamina D pełni także funkcje neuroprotekcyjne, gdyż zmniejsza stres oksydacyjny oraz zapobiega degeneraci neuronów, dzięki czemu hamuje proces powstawania defektów poznawczych [14]. Warto rozważyć suplementacje witaminy D ze względu na klimat, w jakim żyjemy i związany z nim poziom nasłonecznienia oraz zachmurzenia. Witamina D jest nazywana bowiem także witaminą słońca gdyż w naszym organizmie może być syntetyzowana za sprawą promieni słonecznych – UVB – z których, niestety, nie jesteśmy w stanie korzystać przez cały rok.

 

Przytoczone przeze mnie powyżej substancje to tylko nieliczne przykłady czynników, które mogą wpływać na funkcjonowanie naszego mózgu oraz zdrowie. Ich dostarczenie możliwe jest poprzez zbilansowaną dietę lub odpowiednią suplementację. Chciałbym jednak jeszcze raz podkreślić, że przed podjęciem decyzji o stosowaniu suplementów, warto skonsultować się z przedstawicielem personelu medycznego oraz przede wszystkim zbadać swoją krew, gdyż szkodliwy dla naszego organizmu może być zarówno niedobór danej substancji, jak również jej nadmiar.

 

4.       Pij minimum 2 litry wody dziennie [15]

Truizm, jakim jest fakt, że picie odpowiedniej ilości wody jest dla nas korzystne, każdy z nas słyszał zapewne nie raz. Czy jednak tak jest naprawdę? W jaki sposób nawadnianie się przekłada się na nasze codzienne funkcjonowanie? Badania pokazują, że w odniesieniu do uczniów ich stan nawodnienia przekłada się chociażby na pamięć wzrokową, zdolności kognitywne czy generalne umiejętności związane z nauką i przyswajaniem wiedzy. Niektóre z badań pokazują natomiast, że odwodnienie przyczynia się do pogorszenia pamięci i krótko- i długotrwałej, ale również czasu reakcji. Ponadto, kto z nas nie czuł pogorszenia samopoczucia w dniu w którym nie zadbał o regularne picie wody. Objawia się to m.in. spadkami humoru czy bólami głowy. Dodatkowo, nie bez powodu butelka wody jest jednym z przedmiotów, z których maturzysta może korzystać w czasie egzaminu. Wyniki badań zwracają raczej uwagę na negatywne konsekwencje odwodnienia niż korzystny wpływ picia dużych ilości wody. Dostarczenie zatem naszemu organizmowi co najmniej 2 litrów płynów dziennie ma przede wszystkim zapobiegać pejoratywnym skutkom, które mogą rzucić cień na wyniki w nauce, w tym wynik końcowy egzaminu maturalnego.

 

5.       Zadbaj o swoją higienę

Higiena definiowana jest jako praktyki, które mają na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się chorób oraz poprawę zdrowia i dobrostanu społeczeństwa [16]. Praktyki higieniczne obejmują częste mycie rąk, mycie twarzy, pranie odzieży, higienę żywności oraz oczyszczanie wody i kąpiel z mydłem [17]. Są one wręcz niezbędne do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia, a zwłaszcza unikania chorób zakaźnych. Za jeden z jej kluczowych elementów uważa się mycie rąk, które odpowiednio wykonane przyczynia się do zahamowania przenoszenia mikroorganizmów [18].

Mimo że dla wielu osób ten akapit może być oczywistością, niestety, wielu uczniów, a zwłaszcza tych w klasie maturalnej, zaniedbuje swoją higienę na rzecz nauki i przygotowań do egzaminu.

6.       Wyśpij się

O optymalizacji czasu snu powstał już cały artykuł, który możecie znaleźć na moim blogu. Jednak ze względu na fakt, jak istotny jest to aspekt w naszym życiu, chciałbym po krótce również i w tym wpisie przybliżyć temat snu i tego, jak może on wpływać na zdobywanie przez nas wiedzy. To, co powinno być interesujące dla maturzystów, to informacja, że w czasie snu zachodzi tzw. proces konsolidacji, czyli stabilizacji pamięci, kiedy to znane nam informacje przenoszone są do pamięci długotrwałej. To wtedy właśnie utrwalana jest zdobyta przez nas wiedza i to m.in. od długości trwania snu zależeć będzie, ile z niej uda nam się przyswoić. Zarywanie nocy jest jednym z gorszych pomysłów, gdyż nie dość, że zaburzamy proces zapamiętywania, to jeszcze gwarantujemy sobie zmęczenie na następny dzień. Co zatem możemy zrobić, żeby lepiej spać? Istnieje kilka aspektów, na których powinniśmy się skupić [19]. Oczywiście znamienna jest ilość godzin, którą poświęcamy na sen, ale warto zadbać także o kilka innych elementów z nim związanych np. swego rodzaju rutynę, uregulowanie naszego zegara biologicznego i kładzenie się oraz wstawanie o zbliżonej porze. Samo wybudzenie się jest również ważne, podobnie jak proces zasypiania. Warto zadbać o odpowiednie zaciemnienie pokoju oraz wyciszenie się przed snem, co wiąże się z ograniczeniem korzystania z urządzeń elektronicznych oraz wyciszenie emocji. Na proces zasypiania wpływać będzie również nasz ostatni posiłek, a dokładniej zarówno to, co zjedliśmy, jak i to o której godzinie.

Jeśli jednak zdarzyło Ci się zarwać noc i czujesz, że Twój poziom energii spada, warto rozważyć drzemkę. Mimo że ma ona wielu swoich przeciwników, to badania [20] pokazują, że może się korzystnie przełożyć na wzrost naszej koncentracji i wydajności, byle tylko nie trwała zbyt długo. Najlepszym wyliczonym czasem jej trwania jest według badań 26 minut.

7.       Ucz się / pracuj max do 23:00 [21]

Bardzo możliwe, że spotkałeś się już ze stwierdzeniem work-life balance. Jeśli nie - to jest to nic innego, jak po prostu znalezienie równowagi pomiędzy pracą czy innymi rodzajami obowiązków jak np. przygotowaniami do matury, a przyjemniejszymi aspektami życia. Każdy powinien znaleźć złoty środek pomiędzy zobowiązaniami a czasem przeznaczonym na własne przyjemności. Jest to niezwykle ważne dla naszego zdrowia psychicznego i jakości życia. Wykazano to chociażby w grupie amerykańskich żołnierzy, w większym stopniu narażonych na zaburzenia lękowe czy bezsenność [22], ale również u angielskich księgowych [23].

Jedną z metod do osiągnięcia takiej równowagi jest wyznaczenie maksymalnej godziny pracy bądź nauki. Osobiście zalecam, żeby nie przekraczać godziny 23:00. Dane dostępne z badań wskazują na to, że długi czas pracy negatywnie wpływa na naszą wydajność, ale również wiąże się ze zwiększonym poziomem stresu. Ponadto może dojść do spadku sprawności psychofizycznej, co będzie się objawiać poprzez zaburzenia koncentracji czy spadki nastroju.

Pracoholizm jest poważnym zagrożeniem, które często przyczynia się do sięgania po papierosy, alkohol, niewłaściwą dietę czy zbyt małą aktywność fizyczną, wywołując szereg negatywnych konsekwencji dla naszego zdrowia. Zbyt wiele godzin poświęconych pracy może również zaburzyć relacje międzyludzkie i prowadzić do konfliktów.

Szereg badań wskazuje zatem jednoznacznie, że nadmiar pracy jest szkodliwy dla naszego zdrowia i dlatego też tak ważne jest zachowanie umiaru, dlatego polecam zaniechanie nauki bądź pracy po godzinie 23:00. Lepiej rozplanować dzień w taki sposób, by nie musieć zarywać nocy, ale też nie poświęcać zbyt wielu godzin jedynie na obowiązki. W przeciwnym razie odbije się to zarówno na zdrowiu fizycznym, jak i psychicznym.

8.       Zasypiaj przed 24:00

Jak już wcześniej wspomniałem, sen odgrywa kluczową rolę w utrwalaniu naszej pamięci i zdobytej w ostatnim czasie wiedzy. Powyżej omówiłem już kilka z jego aspektów, m.in. istotność regularnych godzin zasypiania i pobudek, ale w tym punkcje chciałbym podkreślić, że równie ważne jest chodzenie spać odpowiednio wcześnie. Być może jako uczeń klasy maturalnej myślisz, że potrzebujesz więcej czasu na działanie niż sen, ale uwierz mi – to nie zawsze jest dobry pomysł. Warto kłaść się spać przed północą, gdyż tak działa nasz fizjologiczny zegar biologiczny.

Mimo że wizja kilku dodatkowych godzin, które możemy przeznaczyć na naukę do matury, przeczytanie kilku stron książki czy obejrzenie serialu, jest niezwykle kusząca, nie dla każdego będzie to słusznym wyborem. W nocy będzie się pojawiać zmęczenie, co z kolei przełoży się na spadek naszej wydajności. Organizm będzie domagać się chociażby kilku godzin regeneracji, jakże ważnych w procesie zapamiętywania zdobytych dotychczas informacji. Dodatkowo jeśli kolejnego dnia chcemy być odpowiednio wypoczęci, co umożliwi nam efektywniejsze działanie, warto żebyśmy zadbali o odpowiednią godzinę pójścia spać, gdyż będzie ona rzutować także na naszą pobudkę. Wpłynie to zarówno na godzinę, o której się obudzimy, ale również na sam proces wstawania z łóżka – czy zdecydujemy się rano na jeszcze 5 minut, czy pierwsze co zrobimy, to sięgniemy po telefon, czy może wstaniemy z łóżka od razu po pierwszym budziku.

9.       Stosuj zimne kąpiele [24]

Z pewnością zauważyłeś, że morsowanie zyskało w ostatnim czasie znacznie na popularności. Jego namiastkę możesz zapewnić sobie w domu, korzystając z zimnych kąpieli. Okazuje się bowiem, że zimno może mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie, wykazując chociażby działanie przeciwzapalne – odczuwalny jest efekt przeciwbólowy, na skutek obkurczania i rozszerzania naczyń poprawie ulega również utlenowanie i odżywienie tkanek, dzięki czemu dochodzi do sprawniejszego usuwania czynników zapalnych czy produktów przemiany materii.

Inną zaletą jest zmniejszenie poziomu wybranych parametrów ryzyka sercowo-naczyniowego oraz wpływ na gospodarkę węglowodanową. Istnieją bowiem dowody przemawiające za tym, że zimne kąpiele mogą wywołać adaptacyjne zmiany metaboliczne, działające prewencyjnie w stosunku do pojawienia się insulinooporności.

Regularne zimne kąpiele będą także prowadzić do zmian adaptacyjnych w układzie immunologicznym, a dokładniej odporności komórkowej. Na skutek zadziałania zimna, nasz organizm będzie poddawany krótkotrwałemu stresowi, który powtarzany spowoduje niewielki wzrost poziomu limfocytów czy monocytów, oddziałujących na naszą odporność.

10.   Zdrowo się odżywiaj

Zdrowe odżywianie to kolejny temat, który towarzyszy nam od najmłodszych lat i jest poruszany przez naszych rodziców, nauczycieli czy znajomych. Mimo że każdy z nas wie, jak ważną rolę odgrywa ono w zapewnieniu nam życia w zdrowiu i to przez wiele lat, to ilu z nas tak naprawdę stosuje je w praktyce? Nie mam tu na myśli żadnych rygorystycznych diet, ale ilu z nas pilnuje odpowiedniej ilości mikro- i makroelementów w daniach? Ilu z nas sięga po fastfoody ze względu na wygodę i krótki czas oczekiwania? A ilu sięga po coś słodkiego w czasie nauki czy rozwiązywania przykładowych zadań maturalnych? Pomimo że każdy z Was słyszał już zapewne setki razy, że zdrowe odżywianie to podstawa, to powtórzę to jeszcze i ja.

Dietą najczęściej sugerowaną jest dieta śródziemnomorska ze względu na jej różnorodność oraz obfitość w warzywa, owoce, natomiast ubogość w tłuszcze odzwierzęce. Odradzane są bowiem diety bogate w tłuszcze nasycone i rafinowane, w których mało jest owoców i warzyw, gdyż szkodliwie wpływają na funkcjonowanie mózgu [25].

Niewłaściwa dieta może przyczynić się do pogorszenia stanu naszego zdrowia na wiele sposobów, np. poprzez niewystarczające pokrycie zapotrzebowania na energię, niedostateczną podaż białka, deficyt witamin czy zbyt niską podaż makro- bądź mikroelementów.

Te czynniki mogą z kolei skutkować szeregiem schorzeń, z którymi z czasem może [przyjść nam się mierzyć. Będzie to np. nadwaga i otyłość, problemy sercowo-naczyniowe jak miażdżyca i zawał, cukrzyca czy nowotwory [26].

Jedzenie ma fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia. Szacuje się, że na całym świecie czynniki dietetyczne są przyczyną 11 milionów zgonów rocznie [27]. Dlatego też tak ważne jest, by przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym i dokonać odpowiedniej korekty. Nie musi to być restrykcyjna dieta i ograniczenie słodyczy do zera z dnia na dzień, ale warto zawalczyć o swoje zdrowie również na tej płaszczyźnie.

 

O tym, że warto zadbać o swoje zdrowie, wiadomo nie od dziś. Powinniśmy podjąć wszelkie działania ku jego poprawie, nim będzie na to za późno. Już sam Jan Kochanowski pisał przecież: „Ślachetne zdrowie,/Nikt się nie dowie,/Jako smakujesz,/ Aż się zepsujesz”[28]. Naprawdę warto poświęcić chociaż minimum swojej energii i czasu, by popracować nad przyzwyczajeniami i zmienić je na korzystniejsze dla naszego stanu. Mam nadzieję, że tym artykułem zachęciłem Cię do podjęcia walki o lepszego siebie. Życzę Ci, żebyś w tym nowym roku był w stanie ustanowić swoją hierarchię wartości w taki sposób, by zadbanie o siebie znalazło się na dostatecznie wysokim miejscu. Wystarczą naprawdę drobne zmiany, niewielkie kroki, które korzystnie przełożą się na nasze zdrowie, a co za tym idzie – naszą jakość życia w ciągu najbliższych lat.

 

 

 

 

[1] Dlaczego nie dbamy o własne zdrowie. Rola potocznych racjonalizacji w wyjaśnianiu zachowań zdrowotnych; Krzysztof Puchalski; Elżbieta Korzeniowska; 2004; Wydawnictwo UMCS

[2] Singh A, Uijtdewilligen L, Twisk JW, van Mechelen W, Chinapaw MJ. Physical activity and performance at school: a systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Arch Pediatr Adolesc Med. 2012 Jan;166(1):49-55. doi: 10.1001/archpediatrics.2011.716. PMID: 22213750.

[3] Chang YK, Labban JD, Gapin JI, Etnier JL. The effects of acute exercise on cognitive performance: a meta-analysis. Brain Res. 2012 May 9;1453:87-101. doi: 10.1016/j.brainres.2012.02.068. Epub 2012 Mar 4. Erratum in: Brain Res. 2012 Aug 27;1470:159. PMID: 22480735.

[4] Benefits of Physical Activity | Physical Activity | CDC

[5] Miller JC, Krizan Z. Walking facilitates positive affect (even when expecting the opposite). Emotion. 2016 Aug;16(5):775-85. doi: 10.1037/a0040270. Epub 2016 Apr 21. PMID: 27100368.

[6] Coulson, J.C.McKenna, J. and Field, M. (2008), "Exercising at work and self‐reported work performance", International Journal of Workplace Health Management, Vol. 1 No. 3, pp. 176-197. https://doi.org/10.1108/17538350810926534

[7] Jarosz M. Suplementy diety a zdrowie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008

[8] Samieri C, Morris MC, Bennett DA, Berr C, Amouyel P, Dartigues JF, Tzourio C, Chasman DI, Grodstein F. Fish Intake, Genetic Predisposition to Alzheimer Disease, and Decline in Global Cognition and Memory in 5 Cohorts of Older Persons. Am J Epidemiol. 2018 May 1;187(5):933-940. doi: 10.1093/aje/kwx330. PMID: 29053784; PMCID: PMC5928461.

[9] Morris MC, Brockman J, Schneider JA, et al. Association of Seafood Consumption, Brain Mercury Level, and APOE ε4 Status With Brain Neuropathology in Older Adults. JAMA. 2016;315(5):489–497. doi:10.1001/jama.2015.19451

[10] Slutsky I, Abumaria N, Wu LJ, et al. Enhancement of learning and memory by elevating brain magnesium. Neuron. 2010;65(2):165-177

[11] Li W, Yu J, Liu Y, et al. Elevation of brain magnesium prevents synaptic loss and reverses cognitive deficits in Alzheimer’s disease mouse model. Mol Brain. 2014;765

[12] Abumaria N, Yin B, Zhang L, et al. Effects of elevation of brain magnesium on fear conditioning, fear extinction, and synaptic plasticity in the infralimbic prefrontal cortex and lateral amygdala. J Neurosci. 2011;31(42):14871-14881.

[13] Shea, MKBarger, KDawson-Hughes, B, et al. Brain vitamin D forms, cognitive decline, and neuropathology in community-dwelling older adults. Alzheimer's Dement. 202218https://doi.org/10.1002/alz.12836

[14] Bakhtiari-Dovvombaygi, H., Izadi, S., Zare, M. et al. Vitamin D3 administration prevents memory deficit and alteration of biochemical parameters induced by unpredictable chronic mild stress in rats. Sci Rep 11, 16271 (2021). https://doi.org/10.1038/s41598-021-95850-6

[15] Chard AN, Trinies V, Edmonds CJ, Sogore A, Freeman MC. The impact of water consumption on hydration and cognition among schoolchildren: Methods and results from a crossover trial in rural Mali. PLoS One. 2019 Jan 17;14(1):e0210568. doi: 10.1371/journal.pone.0210568. PMID: 30653554; PMCID: PMC6336322.

[16] World Health Organization; Hygiene: World Health Organization; (2013)

Available from:http://www.who.int/topics/hygiene/en/

[17] C. Van Wijk, T. Murre; Motivating Better Hygiene Behaviour: Importance for Public Health Mechanisms of Change; IRC International Water and Sanitation Centre (1999)

[18] S.S. Nair, R. Hanumantappa, S.G. Hiremath, M.A. Siraj, P. Raghunath; Knowledge, attitude, and practice of hand hygiene among medical and nursing students at a tertiary health care centre in Raichur, India; Int Sch Res Notices, 2014 (2014)

[19] How to Sleep Better - HelpGuide.org

[20] “Alertness management: strategic naps in operational settings”, Mark R. Rosekind, Roy M. Smith, Donna L. Miller, Elizabeth L. Co, Kevin B. Gregory, Lissa L. Webbon, Philippa H. Gander, J. Victor Lebacqz Alertness management: strategic naps in operational settings (wiley.com)

[21] "Długi czas pracy a zdrowie psychiczne i jakosc życia - przegląd badań" autorstwa dr DOROTY ŻOtNIERCZYK-ZREDY, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, "Bezpieczeństwo Pracy, 2009, nr 7-8, s. 5-7

[22] P D. Bliese & R. R. Halverson Individual and nomothetic models of job stress: An examination of work hours, cohe­sion, and well-being. "Journal of Applied Social Psychology" 26, 1996, 1171-1189

[23] K. Sparks, C. Cooper, Y. Fried, A. Shirom The effects of hours of work on health: A meta-analytic review. "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 70, 1997, 391-408

[24] Z. Chęcińska-Maciejewska; E. Kurzyńska; Regularne zimowe kąpiele są korzystne dla zdrowia, jednorazowe - nie

11.02.2021 | Puls Medycyny

[25] Martínez García, R. M., Jiménez Ortega, A. I., López Sobaler, A. M., & Ortega, R. M. (2018). Estrategias nutricionales que mejoran la función cognitiva [Nutrition strategies that improve cognitive function]. Nutricion Hospitalaria, 35, 16–19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30351155/

[26] Poor Nutrition | CDC

[27] GBD 2017 Diet Collaborators. Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet. 2019;393(10184):1958–72. Epub 2019 Apr 8. pmid:30954305.

[28] Jan Kochanowski; Fraszki, Księgi trzecie; „Na zdrowie

Inne posty na moim blogu