W jednym z moich artykułów pt „Maturzysto, postaw sobie jasny cel Twojej nauki!” (link: https://szkolamaturzystow.pl/blog/1567033244-maturzysto-postaw-sobie-jasny-cel-twojej-nauki) starałem się Ciebie przekonać, żeby naukę w klasie maturalnej ograniczyć tylko do przedmiotów którymi rekrutujesz na studia. Jeśli tak zrobisz to zauważ, że masz mnóstwo czasu na naukę oraz przyjemności! Ale jesteśmy tylko ludźmi. Oczywiście, że wolimy wybrać tylko przyjemności. Dlatego musimy się nauczyć zarządzać czasem, aby się nie okazało, że przyszedłeś ze szkoły, czasu owszem było mnóstwo, ale rozkosze tego świata tak Cię pochłonęły, że okazało się iż nie zrealizowałeś nic ze spraw „naukowych”. Sam Albert Einstein doceniał potęgę dobrego planu i określania celu mówiąc: "Gdybym miał w ciągu godziny podjąć decyzję i miałbym na to jedną godzinę, to przez 40 minut badałbym problem, przez 15 minut sprawdzałbym, czy to dobrze zrobiłem i w ciągu 5 minut podjąłbym decyzję". Poza zaletą samodyscypliny, planowanie ma jeszcze inną zaletę: rozłożenie nauki w czasie według badań naukowych pozwala zapamiętać na znacznie dłużej niż kucie na ostatni moment. Znakomicie udowadnia to eksperyment przeprowadzony przez Harry’ego Bahricka (praca naukowa dostępna także online: https://www.gwern.net/docs/spacedrepetition/1987-bahrick.pdf) w którym uczniowie poznawali słówka angielsko-hiszpańskie. Grupa ucząca się bez przerwy uzyskała 62% poprawnych odpowiedzi. Uczniom, którym rozplanowano naukę na dwa dni uzyskali wynik około 80%. To spory przyrost, uzyskany tylko prostym manewrem rozplanowania nauki, a co za tym idzie- rozłożenia jej w czasie.
W tym artykule przedstawię Ci jak
powinny wyglądać plany nauki. To nie jest moja wiedza! To wiedza zaczerpnięta z
wielu kursów, szkoleń i tylko lekko ją „stuningowałem” na Twoje maturalne
potrzeby. Ogólnie rzecz biorąc są dwa rodzaje planów- długoterminowy, który ma
na celu przypilnować, żebyś zrealizował całą potrzebną partię materiału w
jakimś długim czasie czyli np. od teraz do matury; oraz krótkoterminowy, który
ma na celu realizację zadań dziś oraz w najbliższym tygodniu.
Zacznijmy analizę od planu
długoterminowego. Musisz go koniecznie zrobić ze wszystkich przedmiotów (i
tylko tych) które będą wpływały na twoją rekrutację. Przy kreowaniu planu
długoterminowego należy policzyć ilość dni od teraz do początku matury oraz
przeszukać literaturę (zbiory zadań, podręczniki), aby wybrać te pozycje które
pomogą Ci zdać maturę najlepiej jak to możliwe. Nie opieraj się nigdy na jednym
podręczniku ani jednym zbiorze zadań. Te pozycje musisz wybrać bardzo mądrze.
Nie może być ich za dużo, ponieważ wtedy nie dasz rady ich przerobić nawet
rozbijając materiał na duży okres czasu. Nie może ich też być mało jeśli
celujesz w wysokie noty. Muszą to też być najlepsze pozycje które są na rynku-
czyli takie które najlepiej odwzorowują zagadnienia maturalne. Na moich kursach
maturalnych z matematyki przygotowuje te zbiory dla uczniów. Wszystkie pozycje, najlepsze na rynku-
w tym moja książka, maturzysta ma podane na tacy. Należy ilość zadań / teorii /
działów podzielić przez około 80% dni jaka została Ci do matury. Czyli jeśli do
matury zostało 210 dni to dzielisz przez około 170. W ten sposób dajesz sobie
pewien margines na dni w których np. będziesz chory lub po prostu nie uda Ci
się zrealizować planu. Oczywiście pomimo świadomości, że masz uwzględnione
takich parę dni „luzu”, to każdego dnia staraj się wykonać plan do maksimum.
Jeśli masz zrobione długoterminowe plany nauki z każdego takiego przedmiotu który stanowi dla Ciebie cel nauki to należy przejść do zrobienia planów krótkoterminowych, czyli najlepiej w niedzielę zaplanować pracę na cały tydzień. Plan krótkoterminowy musi zawierać całość materiału z planu długoterminowego, uwzględniać specyfikę danego tygodnia (czyli np. imprezy okolicznościowe), a także sprawdziany- ale najlepiej tylko z przedmiotów które stanowią Twój cel. Przedstawiam Ci jak powinien wyglądać przykładowy krótkoterminowy plan pracy dla ucznia którego celem nauki jest matematyka oraz fizyka na poziomie rozszerzonym, który dodatkowo uczęszcza na moje kursy maturalne.
Przy dwóch wybranych przedmiotach
nauki jest całkiem sporo: około 4h dziennie, aczkolwiek plan jest jak
najbardziej możliwy do zrealizowania przez każdego ucznia. Zauważ, że
uwzględniono w nim imprezę okolicznościową (18-stkę), kurs w sobotę (dlatego w
sobotę nie ma zaplanowanej nauki), sprawdzian z matematyki, a nawet sprawdzian
z biologii. Na naukę do sprawdzianu z matematyki poświęcono 5h (w tym
tygodniu, we wcześniejszym pewnie jeszcze więcej), a do biologii jedynie 0,5h-
ponieważ biologia nie jest celem tego maturzysty. W planie uwzględniono
wszystkie pozycje z planu długoterminowego oraz specyfikę tygodnia (dwa
sprawdziany i impreza). Nawet przy uwzględnieniu imprezy okolicznościowej w
sobotę, w niedziele pozostaje około 6h poświęcone na naukę. Jest to możliwe do
zrealizowania. Warto też podkreślić, że nie w każdy weekend maturzysta ma tego
typu aktywności, zatem normalnie te 6h podzielone by zostały na sobotę i
niedzielę. Uwzględniono również naukę
bieżącego materiału do szkoły: ale tylko z przedmiotów, które stanowią cel
nauki! Warto uczyć się na bieżąco, w szczególności z lekkim wyprzedzeniem.
Badania naukowe dowiodły, że ilość zapamiętanego materiału przez ucznia wtedy
gwałtownie wzrasta. Zauważ również, że w każdym dniu od poniedziałku do
niedzieli zostaje około 2h na spotkania towarzyskie. To właśnie robienie takich
planów i realizacja ich sprawia, że uczeń ma czas na wszystko: na dokładną
naukę oraz inne aktywności.
Matura rozszerzona z matematyki to jeden z kluczowych egzaminów, który decyduje o dalszej drodze edukacyjnej wielu uczniów.
Matura z matematyki to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają maturzyści w Polsce
W społeczeństwie przyjęło się, że w przygotowaniach do matury najlepsze są korepetycje indywidualne - czy aby na pewno??