ZADANIA DOMOWE – czy są potrzebne?
Rok szkolny trwa już w najlepsze, uczniowie wrócili do
szkół, a jednym z nieodłącznych elementów ich rzeczywistości na nowo stały się
ZADANIA DOMOWE i to właśnie one będą tematem dzisiejszego artykułu. Ich słuszność
i forma są wciąż nierzadko kwestionowane, dlatego też warto zastanowić się
przez chwilę i zadać sobie pytanie – czy zadania domowe są naprawdę potrzebne?
Takie wątpliwości pojawiły się m.in. ze względu na sam fakt
istnienia czy ich formę, ale także przede wszystkim na czas, jaki muszą
poświęcić uczniowie na zrealizowanie pracy domowej po wielu godzinach
spędzonych w szkole. Zwłaszcza maturzyści postrzegają odrabianie zadań domowych
jako bezcelowe, gdy dotyczą one przedmiotów, jakich nie zdają na egzaminie.
Jest to przede wszystkim spowodowane czasochłonnością, na którą nie mogą sobie
pozwolić w ostatniej klasie szkoły średniej, a to głównie z tym czynnikiem
związane są najbardziej widoczne negatywne skutki pracy domowej, których jest
kilka. Do jej pejoratywnych aspektów z pewnością zaliczyć można:
1) Przemęczenie
uczniów
Odrabianie lekcji po licznych godzinach spędzonych w szkole
może skutecznie pozbawić uczniów energii, będą oni zwyczajnie przeciążeni, gdyż
zostaną przekroczone normy czasu przewidziane przez higienistów czy dydaktyków
na tę czynność [1]. Warto tu również zaznaczyć, że badanie PISA [2] w 2012r.
wykazało, iż 15-latkowie w Polsce poświęcają znacznie więcej czasu na pracę w
domu niż ich rówieśnicy z innych państw. Wówczas jedynie w Estonii, Irlandii
oraz we Włoszech poświęcano na to więcej czasu. Taki nadmiar obowiązków
niejednokrotnie uniemożliwia uczniom poświęcenie czasu na hobby czy odpoczynek,
które korzystnie wpłynęłoby na ich samopoczucie. Istnieje kilka przyczyn takiej
czasochłonności odrabiania prac domowych, nad którymi warto by się zastanowić i
wdrożyć poprawę, a są to chociażby: stopień trudności zadania, warunki domowe,
niska atrakcyjność zadań czy po prostu typ ucznia.
2)
Negatywne emocje
Badania Denise Pope ze Stanford Graduate School of Education [3] wykazały, iż nadmierna ilość prac domowych wpływa szkodliwie na relacje rodzinne. Według nich aż 56% uczniów za główny czynnik stresogenny uznało właśnie zadania domowe. Ich natłok przyczynić może się do odczuwania stresu, co z kolei przekłada się na zniechęcenie do nauki, spadek motywacji, rozdrażnienie, trudności w skupieniu uwagi czy lęk przed niepowodzeniem [4]. Takie skutki stresu wywołanego szkołą mogą nieść za sobą kolejne negatywne konsekwencje, jakimi będzie chociażby nieradzenie sobie z nauką i obniżenie stopni czy gorsze wyniki egzaminów, które dla wielu rodziców są wyznacznikami umiejętności ich dzieci. To z kolei może wywołać negatywne emocje także u opiekunów, którzy będą odreagowywać swoje frustracje właśnie na pociechach. Brak cierpliwości przy pomaganiu w odrabianiu zadań szybko przekształcić się może w złość, którą odczują także dzieci [5].
3)
Ograniczanie kreatywności i zainteresowania
nauką
Forma zadań domowych pozostaje bardzo często odtwórcza –
należy odwzorować to, co było przerabiane na lekcji, uzupełnić jedynie tabelkę
itd. W takiej sytuacji osoba wykonując zadanie domowe, nie wykazuje się w pełni
kreatywnością, działa biernie, a nie aktywnie. Niejednokrotnie nauczyciel
wymaga nawet konkretnego sposobu rozwiązania zadania, przez co narzuca uczniowi
tok myślenia, ograniczając jego możliwości. Z tego powodu młodzież może uważać
odrabianie zadań domowych, a co za tym idzie również naukę, na nudne zajęcie.
Zdaniem Phila Lyonsa – nauczyciela wiedzy o społeczeństwie w szkole średniej w
Kalifornii – kiedy uczniowie są zaciekawieni nową lekcją i wolni od pracy
domowej, to w naturalny sposób chcą wzbogacić swoja wiedzę, szukając informacji
na własną rękę [6].
4)
Utrwalanie błędów
Zadanie pracy domowej uczniom jest jedynie połową drogi do
celu, gdyż żeby został on w pełni osiągnięty, należałoby ją także zweryfikować,
by uniknąć pomyłek. Zadanie domowe powinno służyć również sprawdzeniu, czy
uczeń zrozumiał dane zagadnienie. Niestety, bardzo często program uniemożliwia
poświęcenie na to czasu w trakcie lekcji, przez co nie jeden uczeń rozwiązując niepoprawnie
zadanie domowe, nie jest tego nawet świadom i powiela swój błędny tok
rozumowania. Brak informacji zwrotnej może wpływać także na subiektywne
odczucie bezsensowności prac domowych, co tym bardziej zniechęca do ich
wykonywania.
Skoro omówiliśmy po krótce te negatywne aspekty zadań
domowych, należałoby się teraz również przyjrzeć tym pozytywnym. Wyróżnić tu
można np.
1)
Samodzielna praca przynosi najlepsze
efekty w przyswajaniu wiedzy
Wyobraź sobie dwie osoby, z których jedna wykonuje pewien
przepis kulinarny, a druga go dokładnie czyta. Jak myślisz, która z tych osób
będzie pamiętała go za pół roku? Gwarantuje Ci, że ta osoba, która go
przeczytała za pół roku nie zapamięta z tego praktycznie nic. Być może nie
będzie nawet pamiętała, że go czytała… A druga osoba ma bardzo dużą szansę
odtworzenia tego przepisu. Tak jest praktycznie ze wszystkim, uczymy się
poprzez czyny i skojarzania, nie poprzez nudne dla naszego mózgu czytanie
tekstu. Ten przykład obrazuje, jak należy podchodzić do nauki. Wszystko
wykonywać samodzielnie! Dlatego uczniowie uczęszczający na moje kursy piszą
matury zdecydowanie lepiej niż inni chodzący na zwykłe korepetycje. Tu
uczniowie robią sami zadania. I pamiętają je aż do matury! Na korepetycjach to
nauczyciel często trzyma długopis w dłoni – to on wykonuje i to ona zapamięta,
nie uczeń… Dlatego rób jak najwięcej zadań samemu. Do tego samego wniosku
doszedł badacz Turek w swoim eksperymencie przeprowadzonym w 2005 r. [7], który
samodzielną pracę poprzez wykonywanie zadań domowych postawił jako lepszą
metodę uczenia się od czytania, oglądania, słuchania czy wspólnej pracy.
Samodzielna praca uważana jest za najlepszy sposób nauki, gdyż najlepiej
zapamiętujemy rzeczy samodzielnie wykonane. Ten typ pracy to np. samodzielne
wykonywanie zadań, szukanie odpowiedzi na zadane pytania, próba wyjaśnienia
omawianego pojęcia. Dzięki temu uczeń aktywnie uczy się ze zrozumieniem,
potrafi samodzielnie posegregować informacje, oddzielić rzeczy ważne od mniej
istotnych.
2)
Wspomaganie procesów uczenia się i
utrwalanie materiału poznanego w czasie lekcji
Rozwiązywanie zadań domowych i powtarzanie materiału
poznanego w czasie lekcji umożliwia lepsze zapamiętywanie długoterminowe danych
zagadnień, gdyż ślady pamięciowe zostają wówczas powtórzone, co sprzyja im
utrwalaniu. Badania prowadzone przez Ashley Miller i Nash Unsworth [8] wykazały
również, iż zadawanie pracy domowej korzystnie wpływa u dzieci na ich pamięć
roboczą, która pełni rolę podręcznego magazynu, odpowiedzialnego za przechowanie
aktualnie potrzebnych informacji. Warto nadmienić, iż wykorzystywana ona jest
między innymi w trakcie pisania matury z matematyki, gdyż angażuje się ją przy
okazji czytania poleceń, liczenia czy wykonywania działań arytmetycznych [8],
dlatego też warto ją odpowiednio kształtować.
3)
Rozwijanie cech tj. wytrwałość, pilność
czy systematyczność
Zadania domowe pełnią również rolę dydaktyczno-wychowawczą.
Nakładanie takiego obowiązku uczy przede wszystkim pilności i systematyczności.
Dodatkową kształtowaną umiejętnością jest także dobra organizacja i planowanie,
by znaleźć czas zarówno na naukę, jak i odpoczynek, zachowując przy tym
wszystkie narzucone odgórnie terminy. Przy pracy na bieżąco i unikaniu
odkładania zadań na później, naprawdę można w szybki sposób uporać się z
dodatkowym materiałem. Ponadto zadawanie pracy domowej i egzekwowanie jej
odrobienia wyrabia również poczucie obowiązku.
4)
Kształtowanie samodzielności uczniów
W czasie początkowych lat edukacji najmłodsi uczniowie mogą
często zwracać się z prośbą o pomoc przy zadaniach domowych do rodziców. Bardzo
ważne jest wówczas okazanie im wsparcia, jednakże należy podkreślić, że powinno
się także zapewnić dzieciom możliwość podejmowania samodzielnych decyzji.
Istotne jest zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy pomocą a ingerencją. Dr Sam Goldstein i dr Sydney Zentall [10] uważają, że
niezależne, samodzielne uczenie się jest umiejętnością konieczną do opanowania
i niezwykle przydatną na późniejszych etapach edukacji, np. dla maturzystów.
Uczniowie powinni szukać wśród rówieśników czy rodziców konsultantów, a nie
gotowej odpowiedzi podanej wręcz na tacy. Zbyt duża pomoc może bowiem
przerodzić się w lenistwo i spadek motywacji, gdyż dziecko będzie skupiać się
na tym, aby mieć zrobione zadanie, a nie by je zrobić samemu.
5)
Obudzenie motywacji do nauki i rozwijanie
zainteresowań
Dobrze skonstruowane zadanie domowe potrafi rozpalić w uczniach
zapał do nauki. Jeśli dotyczy ono obszarów ich zainteresowań, jest odpowiednio
dopasowane do aktualnego poziomu wiedzy i umiejętności, stanowi wyzwanie,
któremu jest się w stanie sprostać – wówczas uczniowie poczują się zmotywowani
do pogłębienia swojej wiedzy, szukania dodatkowych informacji czy też
rozwiązania problemu, który nie daje im spokoju. Erika A.Patall – adiunkt
psychologii w College of Education at The University of Texas w Austin – w
swoim artykule [11] odwoływała się do badań, według których jeśli zadania
domowe kładą nacisk na rozbudzenie motywacji i zainteresowań, wówczas uczniowie
wkładają większy wysiłek w swoją pracę i wykazują się wyższymi osiągnięciami.
6)
Zaangażowanie rodziców w naukę dzieci
Dzięki zadaniom domowym rodzice mogą zaobserwować namiastkę
lekcji u siebie w domu, a to pozwoli im na bieżącą kontrolę edukacji ich
dziecka, ale także umożliwi lepsze poznanie sposobu jego pracy. Ponadto rodzic
ma także okazję do wykazania się pomocą przy cięższych pracach domowych. W
zależności od wieku pociech należy obrać inną strategię angażowania się w pomoc
przy odrabianiu pracy domowej. Młodsze dzieci takiej pomocy będą potrzebować
więcej, podczas gdy starszych wystarczy wesprzeć jedynie w zarządzaniu czasem.
Nierzadko to właśnie „zabranie się” za odrabianie zadań pochłania nam go
najwięcej. Z przeglądu literatury w 2012r., dokonanego przez Australian Research
Alliance for Children and Youth [12], wynika, iż zaangażowanie rodziców odgrywa
istotną rolę w edukacji dzieci. W zależności od charakteru inicjatywy, można
spodziewać się różnych wyników, aczkolwiek warto nadmienić, iż zaobserwowano
pozytywny związek między aspiracjami rodziców, a lepszymi wynikami ich dzieci.
7)
Realizację materiału, gdy brak czasu na
lekcji
Zgodnie z opracowaniem OECD Education at a Glance z 2019
roku [13], polscy uczniowie szkół podstawowych spędzali na zajęciach znacznie
mniej godzin niż ich rówieśnicy z innych państw OECD (jedynie Węgry i Łotwa
miały krótszy obowiązkowy czas nauki w kształceniu ogólnym). Niestety, dość
popularną opinią jest, że programy nauczania są zwyczajnie przeładowane,
przepełnione licznymi zagadnieniami, uważanymi za niepotrzebne i zbędne.
Nauczyciele muszą jednakże i takie tematy poruszyć w trakcie lekcji,
niejednokrotnie powtarzając swoje wypowiedzi i odpowiadając na liczne pytania,
przez co zdarza się, że zabraknie czasu, nim zakończą tłumaczenie materiału. W
takim przypadku zadanie domowe jest ratunkiem zarówno dla nauczyciela, jak i
ucznia, by mógł on w domu doczytać brakujący fragment i wrócić na następną
lekcję bez zaległości. Ta funkcja zadań domowych nie powinna być pierwszorzędną,
jednakże ma ona na celu uniknięcie luk w wiedzy, które mogłyby wyniknąć z braku
czasu podczas zajęć w szkole.
Zadania domowe to tak naprawdę bardzo rozległy temat.
Badania naukowe do dziś pozostawiają szereg wątpliwości, gdyż nie da się
jednoznacznie zweryfikować ich słuszności i roli, jaką odgrywają w nauce.
Mnogość zmiennych takich jak grupa wiekowa, warunki domowe czy indywidualny typ
każdego z uczniów utrudniają jednoznaczną interpretację danych. Stąd wniosek,
że badania powinny przede wszystkim stanowić swego rodzaju poszlaki, które
miałyby przybliżyć nas do idealnej formy zadań domowych. Według mnie praca
domowa powinna być uzupełnieniem lekcji, nie jej fundamentem. Ważne jest
dostosowanie ilości zadań do odpowiedniego etapu edukacji oraz poziomu klasy, a
nie jedynie najlepszych uczniów. Bardzo istotna jest także jakość pracy domowej
– polecenia powinny być klarowne, ich rozwiązywanie powinno mieć sens, wynikać
z toku lekcji. Warto także, by traktować naukę jako proces aktywny –
przykładowo w klasie maturalnej warto w ramach pracy domowej rozwiązywać
zadania stricte maturalne, wymagające przemyślenia problemu. Przydatną zmianą
byłoby także częstsze wykorzystanie metody przeplatanej (omówionej w moim innym
artykule: Nauczanie
przeplatane czyli... bądź jak mistrz! - Szkoła Maturzystów Łukasza
Jarosińskiego (szkolamaturzystow.pl)), gdzie zadania obejmowałyby także
zagadnienia omówione na znacznie wcześniejszych lekcjach, do których zazwyczaj
już się nie powraca, gdyż materiału do omówienia nadal jest sporo, a czasu do
egzaminu coraz mniej. Istotnym aspektem powiązanym z odrabianiem zadań domowych
jest także ich sprawdzanie – uczniowie powinni mieć możliwość dopytania o
niejasności. Skoro już poświęcają swój czas, ważne, by wykorzystali go w pełni
i opanowali materiał na wysokim poziomie.
Na zadania domowe składa się wiele czynników, jak chociażby
ich jakość, czasochłonność, funkcje, jakie powinny pełnić, przyczyny ich
nieodrabiania itp. Wiele z tych tematów powinno zostać dogłębnie
przeanalizowanych i poprawionych, by praca domowa spełniała swoją rolę w stu
procentach. Pomimo pewnych niedoskonałości, chciałbym jednak zaznaczyć, że w
moim mniemaniu zadania domowe są nieodzownym elementem nauki chociażby matematyki
– dziedziny, w której nie wystarczy jedynie przepisać danej formułki z
podręcznika czy wyszukać informacji w Internecie. Odpowiednio skonstruowane
zadanie domowe (najlepiej w metodzie przeplatanej) z pewnością umożliwi Ci
lepsze przygotowanie się do egzaminu maturalnego. Oczywiście, żeby podołać
wykonywaniu zadań domowych należy zminimalizować swoje cele (w przypadku
maturzysty uważam, że w klasie maturalnej powinien zajmować się już tylko
przedmiotami którymi będzie rekrutował na studia) oraz planować aktywność na
najbliższy tydzień.
Bibliografia:
[1] „Nowy słownik pedagogiczny”,
W.Okoń, 2007, s. 335- -336
[2] OECD (2013), PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful?
Resources, Policies and Practices (Volume IV), OECD Publishing.
[3] Parker C. B. Stanford
research shows pitfalls of homework, https://news.stanford.edu/2014/03/10/too-much-homework-031014/
[4] Agata Katarzyna Antczak
„Stres szkolny uczniów”, Łódź 2016
[5] Hokoda, A., & Fincham, F.
D. (1995). Origins of children’s helpless and mastery achievement patterns in the
family. Journal of Educational Psychology, 87, 375–385.
[6] Alfie Kohn, „THE HOMEWORK MYTH. WHY OUR KIDS GET TOO MUCH OF A BAD
THING”,2018, s.21-22
[7] Turek (2205) I in. Self-explanations: How to study and use examples
in problem solving, Cognitive Science 13, p. 145 – 182.
[8] Individual
differences in working memory capacity and search efficiency | SpringerLink
[9] “Fizjologia człowieka.
Podręcznik dla studentów medycyny” red. Stanisław J. Konturek, wyd. II
[11] School Homework Needs
to be More Motivating - UT News (utexas.edu)
[13] f8d7880d-en.pdf
(oecd-ilibrary.org)
Matura rozszerzona z matematyki to jeden z kluczowych egzaminów, który decyduje o dalszej drodze edukacyjnej wielu uczniów.
Matura z matematyki to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają maturzyści w Polsce
W społeczeństwie przyjęło się, że w przygotowaniach do matury najlepsze są korepetycje indywidualne - czy aby na pewno??