Korepetycje indywidualne - dlaczego to jest słaby wybór do matury z matmy?

Korepetycje indywidualne - dlaczego to jest słaby wybór do matury z matmy?

Łukasz Jarosiński
W społeczeństwie przyjęło się, że w przygotowaniach do matury najlepsze są korepetycje indywidualne - czy aby na pewno??


KOREPETYCJA INDYWIDUALNE – DLACZEGO                TO JEST SŁABY WYBÓR DO             MATURY Z MATMY?

 

Decydując się na korepetycje przed egzaminem maturalnym wiele osób jest przekonanych o wyższości zajęć indywidualnych i stawia właśnie na tę formę dodatkowych lekcji. Są one bowiem pewne, że dzięki temu korepetycje będą bardziej dostosowane do ich obecnego poziomu wiedzy, że będą lepiej kontrolować tempo nauki. Przypisują one także zajęciom  indywidualnym większą elastyczność oraz wyższy poziom koncentracji czy pewności siebie w porównaniu z lekcjami, z którymi mają do czynienia w szkole. Czy jednak na pewno jest to najlepszy ze wszystkich możliwych sposobów prowadzenia zajęć dodatkowych? W dzisiejszym artykule chciałbym poszerzyć nieco Twoje spojrzenie na ten temat, przedstawić także te ciemniejsze strony korepetycji indywidualnych oraz odpowiedzieć na pytanie – dlaczego są one słabym wyborem do matury z matmy?

 

Jakie wady kryją się za korepetycjami indywidualnymi?

  • ·  Wysokie koszty – rynek korepetycji zwłaszcza przygotowujących do egzaminów maturalnych ukształtowany jest w ten sposób, że najczęściej ceny lekcji indywidualnych znacznie przewyższają koszty, jakie musi ponieść uczeń, decydując się na zajęcia grupowe. Jest to oczywiście zrozumiałe, gdyż proporcja czasu poświęconego na jednego ucznia w czasie tych zajęć jest znacznie wyższa niż w przypadku lekcji prowadzonych dla kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu osób.

·      Brak wzajemnego motywowania się [1] – bardzo często w sytuacji, w której nie wystawiamy się na swego rodzaju konkurowanie z innymi osobami, tracimy zaangażowanie i chęci do większego samorozwoju. Rywalizacja z rówieśnikami, oczywiście prowadzona w granicach zdrowego rozsądku, jest w stanie przynieść naprawdę wiele korzyści. Porównywanie sposobów pracy czy osiąganych wyników może mieć jak najbardziej korzystny wpływ i zachęcać do pięcia się w górę zamiast osiadania na laurach.

·       Brak interakcji z rówieśnikami – w przypadku zajęć indywidualnych uczniowie są pozbawieni możliwości interakcji z osobami w ich wieku, co przyczynić się może do pogorszenia jakości nauczania ze względu na mniej okazji na wzajemną współpracę czy zdobywanie wiedzy poprzez obserwację i wymianę najlepszych sposób na naukę. Badania [2] pokazują, że wspólne zajęcia mogą w pozytywny sposób przełożyć się na zdobywaną przez uczniów wiedzę dzięki wzajemnemu nauczaniu się nawzajem.

·  Problem z kompetencjami miękkimi [3,4] – praca w grupie umożliwia nam zdobywanie umiejętności społecznych, jak chociażby komunikacja, budowanie relacji czy rozwiązywanie konfliktów. Podstawą do ich nabywania są interakcje społeczne, których jesteśmy pozbawieni, decydując się na lekcje indywidualne, a warto nadmienić, że umiejętności miękkie mogą nam się przydać także w trakcie przygotowań do matury ustnej, z języka polskiego czy języków obcych.

·   Brak różnorodnych perspektyw [5] – ucząc się do egzaminu maturalnego, zwłaszcza z matematyki, powinniście być świadomi, że zazwyczaj jest więcej niż tylko jeden możliwy sposób na rozwiązanie danego zadania. W czasie zajęć grupowych uczniowie mogą z łatwością wymieniać się swoimi pomysłami, dzielić wiedzą i wzajemnie poszerzać swoje perspektywy. Niestety, w przypadku korepetycji indywidualnych są oni pozbawieni takiej możliwości.

 

 W czym korepetycje grupowe przewyższają te indywidualne? [6,7]

Korepetycje grupowe są rozwiązaniem na problemy przedstawione przeze mnie powyżej, zwłaszcza gdy dodatkowo przyjmuje się model nauczania, w którym uczniowie korzystają ze swojej wiedzy nawzajem i dzielą się pomysłami na rozwiązywanie danego zadania czy przyswojonym materiałem niezbędnym do uporania się z jakąś trudnością. Badania jasno pokazują szereg korzyści, jakie niesie za sobą taka forma zajęć, a oto kilka z nich:

  • 1.     Nabywanie kompetencji miękkich

2.     Poznanie większej liczby sposobów rozwiązywania zadań i metod nauki

3.     Umiejętność rozwiązywania problemów4.     Redukcja niepokoju

5.     Zwiększenie pewności siebie

6.     Unikanie prokrastynacji

7.     Wzrost poczucia własnej wartości

8.     Rozwijanie krytycznego myślenia

9.     Podwyższony poziom motywacji

 Czy istnieje sposób na poprawę jakości korepetycji indywidualnych?

Korepetycje indywidualne są bardzo często uważane za remedium na niskie oceny uczniów albo za najskuteczniejszy środek na osiągnięcie wysokich wyników na maturze. Zgodnie z badaniami [9] nie możemy jednak jednoznacznie uznać, iż jest to najlepsza strategia na uzyskanie pokaźnej liczby punktów na egzaminie maturalnym. Istnieje jednak kilka czynników, które znacznie wpływają na jakość nauczania w trakcie korepetycji indywidualnych. Przytoczone badanie za trzy najistotniejsze czynniki uznaje wcześniejszy poziom wiedzy ucznia, obecność mentora oraz jego kompetencje, a także rodzaj nauczanego przedmiotu. Mimo że zajęcia grupowe przynoszą uczniom liczne korzyści, to badania [wykres poniżej] wskazują, iż kluczem do sukcesu w procesie nauczania, czy to do sprawdzianu, czy do egzaminu maturalnego, jest samodzielna praca, która skutecznością przewyższa wspólne działanie. Tylko pracując i ucząc się samodzielnie będziemy w stanie przyswoić cały materiał. Warto zaznaczyć, że samodzielna praca nie jest równoznaczna z korepetycjami indywidualnymi. Mowa tu mianowicie o wysiłku i czasie, jaki uczeń musi sam poświęcić na rozwiązywanie zadań maturalnych czy naukę teorii niezbędnej do egzaminu. Uczęszczając na lekcje grupowe samodzielna praca jest również jak najbardziej możliwa. Należy wówczas unikać zbiorowego działania i oddelegowywania mniej przyjemnego dla nas tematu komuś zupełnie innemu. Nie można np. dopuścić do sytuacji, w której każdy z uczniów ma dokładnie taką samą pracę domową i postanowią się oni podzielić w taki sposób, że jedna osoba rozwiąże 10 zadań, a druga pozostałe. Taki układ może koniec końców okazać się szkodliwy, gdyż nie pozwoli na wyćwiczenie uczniom swoich pięt Achillesowych i uporanie się z całym materiałem przewidzianym do matury.

Być może właśnie w tym momencie zadajesz sobie jednak pytanie – a co w sytuacji, kiedy nie będę w stanie sam rozwiązać jakiegoś zadania np. na poziomie matury rozszerzonej z matematyki? Tutaj odpowiedzią jest właśnie kluczowa rola, jaką w procesie naszej edukacji odgrywa mentor. To jego zadaniem będzie udzielanie na bieżąco pomocy w razie jakichkolwiek trudności w trakcie przygotowań do matury, to on będzie miał na celu odpowiednio pokierować uczniem, tak by mimo pewnych początkowych problemów, był on ostatecznie w stanie uporać się z danym zadaniem samodzielnie. Osobiście uważam, że równie istotnym elementem, o którym absolutnie nie należy zapominać, jest sam wybór metody nauki do matury. Moim zdaniem najlepszym będzie tzw. metoda przeplatana, o której zaletach możecie przeczytać w innym artykule na moim blogu (Nauczanie przeplatane czyli... bądź jak mistrz! - Szkoła Maturzystów Łukasza Jarosińskiego). Sposób ten w przeciwieństwie do stosowanego powszechnie w szkołach nie polega na przerabianiu materiału blokami, tylko właśnie mieszaniu, przeplataniu danych zagadnień. Oznacza to, że przerabiając dział związany np. z geometrią analityczną, nie możemy zapomnieć o wracaniu do już przerobionego materiału i rozwiązywaniu zadań z innych tematów, np. tych z funkcji kwadratowej. Podsumowując, najlepszym wyborem na jak najefektywniejsze przygotowanie się do matury będzie coś, co nazwałem metodą X [wykres poniżej], czyli przerabianie materiału samodzielnie, pod opieką kompetentnego nauczyciela, stosując założenia metody przeplatanej.


To właśnie ze względu na fakt, że metoda X przynosi uczniom największe korzyści, w oparciu o nią prowadzone są nasze kursy w ramach Szkoły Maturzystów Łukasza Jarosińskiego. Kursy maturalne niezależnie od przedmiotu prowadzone są u nas w formie zajęć grupowych przez wykwalifikowanego nauczyciela, pełniącego rolę mentora. Co jednak warto podkreślić, mimo zbiorowego charakteru lekcji, jest w nich kładziony nacisk na samodzielną pracę uczniów, co egzekwujemy chociażby poprzez system zadań domowych, które ułożone są zgodnie z założeniami metody przeplatanej. W przypadku jakichkolwiek trudności z rozwiązaniem zadań pochodzących z pracy domowej czy też problemu z rozwiązaniem jakiegokolwiek innego zadania maturalnego, uczniowie mogą dzielić się sposobami i wiedzą poprzez tworzone przez nas forum (https://forum.szkolamaturzystow.pl/). Umieszczane tam odpowiedzi są weryfikowane i w razie potrzeby uzupełniane przez naszych mentorów, a sama forma forum wpływa motywująco na uczniów oraz umożliwia im na poznanie innych sposób na rozwiązanie tego samego zadania maturalnego. Działając już od wielu lat w oparciu o wymienione przeze mnie powyżej metody, śmiało mogę stwierdzić, iż są one niezwykle skuteczne, a najlepszym na to dowodem są wyniki naszych kursantów na egzaminach maturalnych – rokrocznie przewyższają one rezultaty uczniów korzystających ze zwykłych korepetycji indywidualnych o ok. 20-30%. Mam zatem nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu udało mi się Ciebie przekonać o wyższości zajęć kompatybilnych z metodą X.

 

Bibliografia

1.     Tran, Van. (2019). Does Cooperative Learning Increase Students’ Motivation in Learning?. International Journal of Higher Education. 8. 12. 10.5430/ijhe.v8n5p12.

2.     Joe D. Nichols, Raymond B. Miller, Cooperative Learning and Student Motivation, Contemporary Educational Psychology, Volume 19, Issue 2, 1994, Pages 167-178

3.     Johnson, D.W., Johnson, R.T., Holubec, E.J. (1984). Cooperation in the Classroom. Edina, Minnesota; USA. Interaction Book Co. publishing.

4.     Cohen, B.P. & Cohen, E.G. (1991). From groupwork among children to R & D teams: interdepence, interaction and productivity, In Lawler, E.J.

5.     Webb, N.M. (1982). Group Composition, Group Interaction, and Achievement in small groups. Journal of Educational Psychology, 74(4), pp.475-484.

6.     Marjan Laal, Seyed Mohammad Ghodsi, Benefits of collaborative learning, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 31, 2012, Pages 486-490,

7.     Whatley, J., & Bell, F. (2003). Discussion Across Borders: Benefits for Collaborative Learning. Educational Media International40(1–2), 139–152. https://doi.org/10.1080/0952398032000092189

8.     Computer-Mediated Learning Groups: Benefits and Challenges to Using Groupwork in Online Learning Environments: Education Book Chapter | IGI Global Scientific Publishing

9.     Melike Ömeroğulları, Karin Guill, Olaf Köller, Effectiveness of private tutoring during secondary schooling in Germany: Do the duration of private tutoring and tutor qualification affect school achievement?, Learning and Instruction, Volume 66, 2020, 101306, ISSN 0959-4752

Inne posty na moim blogu

Matematyka matura rozszerzona: korepetycje czy kursy?

Matura rozszerzona z matematyki to jeden z kluczowych egzaminów, który decyduje o dalszej drodze edukacyjnej wielu uczniów.

Matura z matematyki: kurs online czy stacjonarny?

Matura z matematyki to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają maturzyści w Polsce

Metody nauki - jak efektywnie uczyć się do matury?

W tym artykule dowiesz się, jakie techniki warto stosować podczas przygotowania do matury oraz jak planować naukę, aby efektyw